Austvasslifjellet (Orkdal PF100 25/25) (04.03.2017)

Ascents Austvasslifjellet (437m) 04.03.2017 13:21
Visits of other PBEs Engliveien (106m) 04.03.2017 10:26
Ingdalssetra P-plass (130m) 04.03.2017 10:26

Luftetur med hundene før Marit skal krone verket på 3-mila. Jeg tenkte å avslutte Orkdals PF100-liste i dag med Austvasslifjellet med inngang fra nord/øst dvs. fra Agdenes.

På kartet ser det ut til å være bilveg et godt stykke sørover langs Ingdalselva noe som viste seg å stemme. Det er bomveg frem til Ingdalssetra og nå var det pågående skogsdrift innover her. Kanskje er ikke vegen farbar gjennom hele vinteren.

Planen var å fortsette samme dal innover langs Håvardsbekken men et skutersporkryss klarte å lure meg i kampens hete. Sporet som tok av til høyre så ut til å gå alt for mye nordover så jeg fortsatte rett frem. Det viste seg snart å være feil valg. Jeg tenkte da at vårt spor kom til å runde ned etterhvert men det viste seg å ta en liten runde oppe i skogen før det snudde tilbake. I stedet for å snu ble det en dryg runde sør for Håvardsdalsfjellet med småkjip nedfart til myrområdet Isdalsøyan.

Da var vi imidlertid på rett kurs igjen og kunne ta planlagt løype til toppen av Austvasslifjellet. Gamlegutt Rigel begynte å slite oppover bakkene her og ble satt igjen i skogen før Atlas og jeg kjappet oss opp på høyeste punkt i sur vind.

Opprinnelig plan var en rundtur videre ned til Styggholknubben og over Templet tilbake mot bilen men nå var det bare å finne korteste/letteste veg for Rigel sin del. Vi brukte veldig lang tid tilbake til bilen så Marit hadde rukket å gå i mål til nytt gull før vi fikk på radioen.

Supert turvær, litt knapt med snø noen steder og halvåpne bekker, flott turterreng og avslutning av ny PF100-liste. Fineste tur synes jeg er Elgshøgda på vinteren. Toppen kan angripes fra mange kanter og er veldig snøsikker.

Grattis

Written by Sola19 04.03.2017 21:51

Med fullført Orkdal PF100 liste!

Sv: Grattis

Written by SturlaS 05.03.2017 09:18

Takk!

Artig å få "lukket" noen lister innimellom. :-)