Jolifjellet, Slettfjellet, Gimshøgda (Orkdal PF100) (11.02.2017)

Ascents Jolifjellet (766m) 11.02.2017 14:04
Slettfjellet (683m) 11.02.2017 15:52
Gjømshøgda (635m) 11.02.2017 16:57
Visits of other PBEs Lomunddalen P-lomme (245m) 11.02.2017 12:42

Lørdagstur på søken etter skiføre for å lufte hundene og meg selv. Vi kjørte over Hølonda til Svorkmo og videre til Hoston. Planen var å ta Gimshøgda og Slettfjellet fra Lomunddalen for så å evt. ta med Jolifjellet, men jeg fant ikke noe egnet parkering innover mot Lomundalslykkja. Kjørte derfor ned på hovedveien igjen og fant brøytet parkering rett ved vegen.

Turplanen måtte endres så nå ble Jolifjellet hovermålet så fikk Slettfjellet og Gimshøgda bli med hvis det passet.

Vi fulgte traktorveg med scooterspor innover mot Stuggudalen. Småbruket (hytta?) oppe i lia ble passert før vi rundet bratt opp mot Jolifjellet. Det er nok smartere å ta opp en del tidligere og følge et naturlig drag oppover. Etter litt baksing og kryssing frem og tilbake over bekker kom vi oss opp på snaufjellet. Jeg fikk trøbbel med at kortfellene løsnet (litt mye tørrvoks under skiene) så da ble det langfeller resten av dagen. Tungt over myrene men fin trening.

Oppe på fjellet var det fint skiføre og nydelig terreng oppover mot toppen av Jolifjellet. På toppen er det stor varde et stykke nordvest for høyeste punkt. Etter en rast i le av varden tok vi oss ned på nordsiden av fjellet. Her var det betydelig mindre snø og spesielt gjorde mangelen på tørrsnø at nedturen bla tatt i rolig tempo med kryssing frem og tilbake. Det er viktig å ta en god bue vestover her da det er stup lenger mot øst.

Dagen var ennå ung og formen var fin så vi gikk krysset myrene og siktet oss inn på toppen av Slettfjellet. Oppunder toppen tok jeg opp på selve toppeggen litt for tidlig så det ble bæring av ski et godt stykke bort mot topp-punktet. Det er nok smartere å gå parallelt med toppryggen og så runde opp rett nord for toppen.

Kort rast i solnedgangen ved varden. Gimshøgda er nå på skuddhold og en times tid ekstra passet greit med aktivitetene hjemme på Gimse ;-). Også ned fra Slettfjellet er det en del stup så vi holdt godt nordøst nedover lia. Tjønnåsen ble passert øst for høyden og her kom vi plutselig inn på merket løype. Den tok oss opp til østeggen av Gimshøgde og til topps.

Ned mot bilen fulgte vi sti rett vestover som tydeligvis brukes av driftspersonell ved oppdrag på Gimshøgda. Litt av og på med ski nedover her pga lite snø og over innmarka forbi Risan var det akkurat nok snø til at vi kom oss ned til hovedvegen i godkjent stil. Herfra ble veien fulgt tilbake til bilen. Jeg vurderte å ta opp hodelykta da jeg hadde lite refleks på meg men det gikk bra uten (lite trafikk her).

Fin rundtur i strålende sol, ned mot 10 kalde og noe vind på toppene. Snøforholdene er fortsatt ikke optimale men det er lite å gjøre med. Ingen andre turgåere å se i dag. Spor i snøen og i toppbøkene tyder på at det kun er Gimshøgda som har jevlig besøk av disse toppene.

Fra høyeste punkt på Jolifjellet mot varden. I bakgrunnen Slettfjellet til venstre og Gimshøgda midt i.
Vorsteh i solnedgang. Fra toppen av Slettfjellet mot Jolifjellet.
Varde og kommunikasjonsutstyr på toppen av Gimshøgda.