Risknappen (Rennebu PF100) (03.01.2017)

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Risknappen (781m) 03.01.2017 16:35
Visits of other PBEs Mjuklia P-lomme (475m) 03.01.2017 14:55

Planleggingsdager med jobben på Mjuklia leirsted og gjestegård der vi sluttet av relativt tidlig tirsdag. Jeg hadde med ski og utstyr i bilen så da ble det turdebut for 2017 (regner ikke med turen fra hytta og frem til bilen 1. nyttårsdag).

Det var ikke kjørt løyper etter mye snøfall de siste dagene så jeg valgte smørefrie og brede ski i dag. Opp til antenna på Mjuken var det OK forhold takket være god såle fra tidligere maskinprepping. Derfra og til toppen av Risknappen var det løst - til tider bunnløst - og mye snø. Vurderte å snu flere ganger men kom meg til slutt opp med en god dose anstrengelser. Hodelykta måtte på før jeg kom til topps.

Nedover gikk det naturlignok mye bedre både pga. mitt eget spor og tyngdekraften. Da jeg kom ned brattbakkene etter Mjuken var det nypreppa løyper.

Fint skogsterreng som er lett tilgjengelig fra Berkåk. Når løypene er kjørt opp er nok dette en flott rundtur.

En slags trefoting markerer toppen. Kasse med bok (jeg ble første skribent i 2017).