Isklatresesongen er i gang (21.11.2015)

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Gammalholet parkering (850m) 21.11.2015
Kongsvollfossen (1,270m) 21.11.2015

Tidlig i uka fikk jeg melding fra en ny klatrebekjentskap fra Holland om vi kunne sjekke ut Kongsvollfossen i helga. Jeg var selvsagt med, men litt skeptisk til mulighetene for å toppe ut.

Torsdag kom det meldinger på FB om at tre taulag hadde gått fossen, og da steg trua!

Vi kjørte fra Melhus 0700 lørdag morgen. Med diverse hefting underveis var vi klare til avgang fra bilen ved Fammalholet parkering kl 0930. Da var vi bil nummer 3 (!) på parkeringa. Senere kom det enda 2 bilder så totalt var det 5 taulag som gikk fossen i dag. Poppis foss tidlig i sesongen!

Som vanlig er det skikkelig surt og kaldt i starten (-12 kalde i dag) men det gjelder å ha is (..) i magen og ikke ta på for mye klær for det blir fort varmt i brattbakkene.

I dag gikk vi ganske kort oppover før vi entret isen. Deretter gikk vi uten tau oppover bekken til det ble vedvarende bratt. Derfra tre taulengder til toppen. Kunne fint gått uten tau til siste taulengde men greit å kjøre safe tidlig på sesongen.

Det var tynn is og veldig bløtt på enkelte passasjer og variabel iskvalitet. De korteste skruene kom godt med flere steder. Normalt byr de tre øverste taulengdene på flere rutevalg, men i dag var det bare is på høyre side oppover. Topplengden var som vanlig høydepunktet og her var det diverse tynne pillarer som hørtes både sprø og hule ut. Tror jeg brukte 3 skruer på den siste taulengden så det var bare å holde pusten og komme seg opp i jevnt sig.

På toppen var det god stemning med spekte tau, kaffe på termos, G35 på skiva og sol. Men alt har en endre og før den iskalde vinden fikk skikkelig tak måtte vi ta fatt på den kjedelige returen. Nesten ikke snø så aking på baken ned renna var umulig.

Deilig å være i gang med isklatringen igjen. :-D