Trollhøtta-traversen (utvidet versjon) (28.07.2015)  6

Trollhøtta NV (1,291m) 28.07.2015 07:45
Visits of other PBEs Søyådalsvegen bom (140m) 28.07.2015 07:45
Trollhøtta-traversen klyvepunkt (1,220m) 28.07.2015 07:45

Vi (Søberg, maris (Marianne Sandvei), 3 hunder og meg) kjørte inn Øvstbødalen og Søyådalen mandag ettermiddag (skiltet mot Østbø/Museum fra Rv670 mellom Kvanne og Surnadal). Etterhvert dreier vegen sørover og deler seg på hver sin side av elva Søyåa. Vi valgte vegen på østsiden, kjørte gjennom 3 grinder og inn til Holtasetra der vi etablerte leir litt før selve setervollen. NB! Med normal personbil bør du parkere ved den siste grinda da vegen blir utfordrende det siste stykket.

Nydelig utsikt fra frokosten. Dette kan jo bli en fin dag. :-)

Dagen etter var vi oppe i rett tid da det lå an til å bli en lang dag. Elva ble krysset på god bru rett ned for leiren, og på den andre siden fulgte vi merket sti forbi Mo-/Grimsmo-setrene og rett opp skogen. Etterhvert dreier stien sørover og følger flanken bortover, men vi fortsatte i samme retning og opp til toppen av Snøfjellet. Denne toppen er ikke en del av traversen men vi samler på smultringer. ;-)

Mye snø opp mot toppen av Snøfjellet, som seg hør og bør.

Videre ned i retning Trollhøtta for å finne igjen stien, noe vi ikke klarte, men det er greit å skjønne hvor man skal. Vi traff to spreke damer oppe på neste topp som hadde gått stien hele vegen og mistet den underveis.. Vi valgte å omgå Seterknubben som ikke bikker de magiske 1000 m. Opp til Trollhøtta NV er det en lang og bratt bakke uten mer hvile enn du bevilger deg selv. Bok på toppen der de to nevnte damer returnerte ned samme veg.

Traversen ligger bare og venter på oss!

Vi forsatte imidlertid borover eggen til topp nr. 2 på traversen. Det er dette stykket som er mest luftig på hele turen. Litt før topp nummer to stenges eggen av en hammer. Denne omgås til høyre, rundt og klyving opp på baksiden. Da er du over halvvegs oppvanskelighetene, men det trengs et lite klyveopptak til før det blir lett opp til toppen. Her måtte vi jobbe litt for å få opp 2 av de 3 hundene som var med. Polarhunder er nok laget for et litt annet terreng og underlag enn slike egger.

Resten av traversen er bred og fin med fantastisk utsikt i mange retninger, bl.a. til fjellene i Innerdalen, Neådalssnota og Snota. Artig å se så mange kjente fjell fra en uvant vinkel. Ned fra den fjerde og siste toppen lå det snø på eggen noe som var veldig greit for meg med stive fjellsko, men mer utfordrende med mykere såler. Det er til tider bratt ned på begge sider.

Matpause på eggen i nydelige omgivelser.

Nede i skaret ble det en kort diskusjon om vegen videre. Normalt sett går man videre ned mot dalen her, men vi hadde los på flere smultringer.. Etter mat og drikke tok vi derfor fatt på steinura opp til Pekhøtta. Vi prøvde å finne litt fast fjell oppover sør-øst-ryggen men det var mye løst. Stor varde på toppen og dagens andre bok ble signert.

Videre over stor snøskavl og bratt (lett klyving) ned skaret i nord og lett bort til Pekhøtta Nord. Dagens sjuende smultring var i boks!

Fra dagens høyeste topp - Pekhøtta - med sekundærtopp i bakgrunnen. Ikke mange som skriver i boka her oppe.

Ned herfra gikk vi litt tilbake og ned nord-vest-ryggen (som fortsetter opp til Blånebba). Her var det mye løst men vi fant en OK rute. Nå burde vi jo tatt med Blånebba for å gjøre traversen kompett, men dagen var allerede lang og beina var etterhvert tunge. Vi gikk derfor videre ned i dalen for å finne stien fremover til campen. Her gikk vi nok litt for raskt ned under tregrensa, og havnet i til tider ufremkommelig bjørkekratt og søkkvåte myrer. Vi slet også med å finne igjen stien og brukte mye tid på noen få kilometer her. Det beste er nok å holde høyden bortover til du er rett under vardene på kanten av Blånebba, for deretter å gå rett ned mot elva for å finne stien.

Fremover stien gikk det radig unna mens det kom litt regn. Vel fremme ved lavvoen ble vi møtt av en velkomstkomite bestående av 5-6 svært nysgjerrige ungkyr. Kjapp vask i iskald bekk, tørre klær, ei god gryte til sen middag og tidlig kveld.

En soleklar terningkast-6-tur som ble gjennomført i strålende solvær. Fantastiske omgivelser/fjell, flott rute over eggen, nydelig mat og ypperlig turselskap.

Flere bilder fra turen:

Hvor utfordrende turen er med tanke på høyde er selvsagt individuelt. Jeg hadde planer om å filme overfarten der det var mest luftig, men plutselig var vi over traversen.. Det er mer luftig enn Besseggen, men folk flest har ingen problemer med denne turen. Hvis det er bløtt kan det sikkert sikres mellom første og andre topp, men det er slettes ikke nødvendig.

Start date 28.07.2015 07:46
End date 28.07.2015 20:15

Traversen på snø

Written by Fjellvåk 28.04.2016 08:54

Hvordan tror du traversen vil være på denne tiden av året (med tanke på at det er mye snø i fjellet)? Vil det gå greit med stegjern og isøks?

Sv: Traversen på snø

Written by SturlaS 28.04.2016 10:58

Jeg har faktisk tenkt på vinterversjonen av denne turen, men får nok ikke til å prøve det i år.

Det vil absolutt være mulig med erfaring fra slike turer. Jeg regner med det henger en del skavler utover på innsiden av fjellrekka og at det vil være utfordringen. Det lille som er av klyving på sommeren er nok enklere med snø/is.

Jeg ser for meg at skiene være med på sekken pga inn- og utfarten som blir en del lengre på vinteren.

oioi...

Written by arntfla 03.08.2015 00:05

Det så helt fantastisk ut!

Sv: oioi...

Written by SturlaS 04.08.2015 19:50

Ja det er en fantastisk flott tur.

Virkeligheten er mye bedre enn bildene mine. :-)

Herlig!

Written by Hege 02.08.2015 22:14

Ser ut til å ha vært en fantastisk tur på en av denne sommerens få fine dager. Den som hadde hatt knær til å gå samme turen....

Sv: Herlig!

Written by SturlaS 02.08.2015 23:07

Ja flott tur og full klaff med været.

Men knærne må være i orden på denne turen. Kanskje neste år?