Døldaren (11.03.2024)  5

Endpoint Blikra (57m)
Ascents Døldaren (735m) 11.03.2024 13:49
Visits of other PBEs Blikra parkering (62m) 11.03.2024 11:55
Finværsdag men noe skyet, dog litt mer sol i sørlig retning viste det seg. Hadde tenkt en stund på Døldaren i Vindafjord med småpen pf, og i dag passet det fint. Parkerte på Blikra parkering; ikke plass til mange biler, men god plass til bare meg i dag.. På god traktorvei ca 2 km til Buskar.

Videre ikke veldig tydelig sti, men god og tydelig rødmerking, når da ikke de rødmalte stikkene var skjult av snøen som de stedvis var høyere oppe.

Stort sett hard snø, men i solhellinger tildeles lengrekommet slush-transformasjon. Brukte litt tid noe steder på å lokaliserte rødmerkete pinner, som altså flere steder var helt nedsnødde. Passerte liten hytte like før det bratnet til mot toppryggen, her svingte rødmerkingen til venstre opp en kort bratt kneik hvor det var lagt ut kjetting, men i dag enkelt opp snøflanke. Brodder og staver var nyttige i bratte men relativt brede hylleformasjoner som siksakket seg opp til toppryggen; egentlig ikke så veldig mange andre muligheter å ta seg opp på toppryggen enn via merket rute. Enkelt sørover i retning toppen på toppryggen, hvor snøen var knallhard og varmen i vesthellingen ble avløst av en kald bris fra østlig kant.

Varde og høyeste punkt ligger på stor flat stein

Overraskende god sikt særlig mot nordlig og østlig kant hvor skylaget var tynnest. Mer skyet og disig mot sør og vest.
Sørøstutsikt mot Vindafjorden og Grytenuten
Halvzoom mot smått ikoniske høydepunkter i nordøstlig retning; helt til venstre Geitadalstinden/Ulvanosi, venstre senter Rosendalsalper med bl a Melderskin og senter høyre Folgefonni Sør

Var ikke lenge på toppen og gikk ned i retning Døldarheim hvor jeg på en snøbar stein inntok tiltrengt niste i varmende solskinn. Enkelt ned til bilen på Blikra parkering, hvor det hadde blitt riktig så vårlig.