Ikoniske Melderskin! (17.09.2023)  6

Start point Melsvegen 127 (150m)
Endpoint Samme (150m)
Ascents Melderskin (1,426m) 17.09.2023 15:22
Visits of other PBEs Kletta/Melderskin p-plass (160m) 17.09.2023 12:26
Har med skam å melde tidligere ikke vært på Melderskin; Kvinnherad-dronningen herself, enda jeg ser henne fra stuevinduet hjemme i klarvær. Slikt vær var det også meldt i dag, og idet morgentåken lettet ble det i typisk meg-stil bestemt tur litt før kl 9, pakket og klar i løpet av ti minutter og av-gårde-Kåre. Mer og mer solrikt og stigende temperatur idet jeg nærmet meg fergen langs nordsiden av Hardangerfjorde. Fullt på p-plass på Kletta, men tradisjonelt folkesky og introverte meg har snappet opp et og annet triks etter mange turer sammen med en god turvenn; mao har frimodigheten bedret seg noe, og etter å ha banket på ved nærliggende hus fikk jeg parkere i tunet hos en lokal beboer som heldigvis var hjemme i finværet; tusen takk for hyggelig gest!
Melderskin sett fra fergen Gjermundshamn-Varaldsøy-Årsnes

På vei et stykke nordøstover før merket sti tok av til høyre rette etter en grind, først i oreskog siden brattere i relativt lettgått granskog og siden bjørkeskog. Stadig brattere oppover, og siste stykket opp til Skardshaug var det anlagt sherpatrapper; dette skal tidligere har vært et delvis rasutsatt parti.
Parti med sherpatrapper; Skardshaugen

Tiltagende grandios utsikt mot vakre Rosendal, hvor et cruiseskip for anledningen lå ankret opp
Utsikt mot Rosendal, ca 1100moh. Ulvanosi og Geitadalstinden til venstre. Pyramideformet topp midt i bildet i fjern horisont er Siggjo på Bømlo

Fra Skardshaug i ur i nordøstlig retning til det flatet ut på vel 1300 moh. Tiltrengt matpakke på stein her før lettgått flatt parti før siste stigningen mot toppområdet. Mange blide fjes å se på vei nedover fra toppen i det fine været.
Flatt lettgått parti før siste stigning. Toppen ligger til høyre i bildet

Vel oppe på toppen åpnet det seg et dramatisk og alpint landskap formet av isen mot øst og nordøst. Har sett bilder herfra men som vanlig gir "the real picture" et mye mer storslått inntrykk enn selv de beste fotos. Hyggelig prat med flere andre fornøyde turgåere på toppen før jeg bega meg på nedtur.
Staselig, vernet varde
Mot botn i nordøst. Luftige Gygrastolen midt i bildet/venstre. Nordre Folgefonni midt i bildet bakerst. Midtre og Søre Folgefonni til høyre
Mot Søre Folgefonni. Juklavasskrona midt i mot, Bjørndalstinder høyre. Topografi og natur er atskillig mer dramatisk og storslått enn bildet gir inntrykk av!
Utsikt vestlig retning. Tysnessåta markert topp til venstre; Tveitakvitingen/Gjønakvitingen helt til høyre. To små men markerte topper midt-høyre er Lyderhorn og Løvstakken(Løvstakken med topuklet grå sky rett over)

Nesten nede på Skardshaug nådde jeg igjen en familie der mor er tremenning til våre barn, og som jeg ikke hadde gjenkjent da de passerte meg like under toppen. Det ble ny hyggelig prat og utveksling av hilsener, før jeg fortsatte videre nedover bratten, fortsatt med varmende sol og tidlig ettermiddag.
Melderskin i slikt vær må bare oppleves og er herved anbefalt; dette er en tur jeg gjerne gjentar en annen gang om anledningen skulle by seg!

Frimodigheten lenge leve!

Written by knutsverre 18.09.2023 18:16

Bra at du fikk ordnet med parkering, Stig! Fin rapport og nydelige bilder! Hilsen "turvennen" ;-)!

Sv: Frimodigheten lenge leve!

Written by Stigun 18.09.2023 18:30

Takk for kommentar, Knut! Er jo ikke verst når turvenner i tillegg til hyggelig turfølge og utmerket logistikk-forarbeide også kan bidra med en smule "psykoedukasjon" til en lett xenofob og introvert sjel fra landsbygden ;) :0

Skammen...

Written by HHauser 18.09.2023 15:53

... deler (delte!) du! Ikonen står på listen i veeeldig lenge (her) allerede, selv om jeg ikke ser dronningen fra stuen. En dag, however, en dag blir det dagen til turen! :-) Takk for rapporten!

Super-small comment: Bildet, som du undertitlet med "Utsikt mot Rosendal, ca 110moh", hadde jeg antatt tatt omtrent 10 ganger så høyt! :-)

Sv: Skammen...

Written by Stigun 18.09.2023 16:52

Takk for hyggelig kommentar, Helwig! Ja, denne turen kan du/dere glede dere til, kanskje hakket bedre på en superskarp oktober-dag i sol med presumptivt enda bedre utsikt. Du har helt rett ift (ikke så veldig) liten comment; her manglet selvsagt en 0 i strategisk posisjon; herved rettet.