X-files; svinbratt topptur på Grytøya (15.08.2023)  3

Startsted Skjellesvik gård (14moh)
Sluttsted Samme (14moh)
Turtype Fjelltur
Turlengde 7t 12min
Distanse 11,8km
Høydemeter 1002m
Bestigninger Skjellesvikgalten (987moh) 15.08.2023
Første turdag av Knut Sverre og min sensommers mini-turne til Nord-Norge. Tvilsomme værmeldinger for Harstadområdet med sannsynlighet for nedbør og antok derfor en tåkete tur til dagens mål Storgalten, som i sin tid var kommunetopp i Bjarkøy kommune før denne ble innlemmet i Harstad. Etter meget hyggelig prat med gårdbrukerparet på gården ved vanlig stistart i Skjellesvik og gode råd fra disse ift rutevalg fikk vi parkere i tunet på gården. I starten på gårdsvei over innmark før steingåing av elv fra Skjellesvikvatnet. På bra sti til Skjellevikvatnet på knapt 300 moh. Det startet å regne like før ankomst vannet og vi måtte på med regntøy. Videre på tvilsomme tråkk delvis gjennom storsteinet ur i retning Skjellesvikskaret(også kalt Nordskaret). Niste på stein like før dette, akkompagnert av tett regn.
Stigningene har begynt for alvor, ca 550 moh

Videre herfra i tiltagende bratthet opp gressganger i retning den mest til venstre beliggende rennen mot (nord)vestflanken av Storgalten, hvis toppområde var godt pakket inn i tåkeskyer. Enda brattere og ikke minst løst; inne i rennen. Herav tidkrevende oppstigning til bratten plutselig avtok på vel 900 moh. Brattest mellom ca 600-800 moh. Videre på brei relativt lettgått urdekket rygg mot Storgalten 987 m.
Endelig Storgalten, Knut Sverre!
Varde Storgalten. I ekte grisevær.

Utover toppvarden ikke noe å skrive om fra toppen. Ned i samme spor, lett å ta feil av "rett" renne og renne til høyre for denne i tåken på vei nedover, så GPS-sporet ble hyppig konsultert i staren av nedstigningen. Øverst en del løs grus som var grei å følge nedover. Omgikk til høyre en våt og litt sleip liten klyvehammer/terskel på det bratteste midt i rennen hvor vi hadde tatt hendene i bruk på oppoverveien

Ned rennen

Sleip og vått på veien ned til gården hvor vi hadde en ny trivelig prat med eierne av gården.

Tusen takk til Knut Sverre for trivelig turfølge, og ikke minst alt logistisk forarbeide som alltid! Det hadde vært rimelig utrivelig å gått denne turen alene, særlig under de rådende forhold.