Kongebesøk i Fauske kommune (15.06.2023)  6

Start point Ny-Sulitjelma fjellstue (586m)
Endpoint Samme (586m)
Ascents Suliskongen (1,907m) 15.06.2023
Visits of other PBEs Ny-Sulitjelma fjellstue (590m) 15.06.2023
Endelig gode langtidsvarsel for Nord-Norge(det har sikkert vært gode værmeldinger tidligere i vår også, men har alltid kollidert med både planlagte/annonserte såvel som oppdukkende gjøremål/events...) Knut Sverre svarte med kort(ingen, faktisk..) betenkningstid da jeg ymtet frempå med forsommertur til Bodø-traktene, med skitur til Suliskongen som antatt høydepunkt. Knut kjørte fra Bergen lastet med mitt og hans utstyr mens jeg dro med bare håndbagasje løftet av Norwegian til Bodø en grytidlig onsdag morgen, etter å ha ryddet plass på jobb-schedule. Møtte Knut i Fauske hvoretter vi drev litt rekognosering i forhold til potensielle turmål de kommende dagene. Om ettermiddagen kjørte vi inn til Sulitjelma og innlosjerte oss på Sulitjelma hotell. Etterpå kjørte vi oppover veien mot Ny-Sulitjelma fjellstue; heldigvis kom vi såpass langt med bilen; videre var veien sperret av solide snøfonner.
Ny-Sulitjelma fjellstue(Uten tåke, bilde tatt kvelden før)

Torsdag 15.06 våknet vi med tåken godt nedover fjellsidene, men med gode værmeldinger både på Yr og Storm hadde vi håp om at det skulle lette. Spente på oss fjellskiene bare noen få hundre meter etter fjellstuen og fulgte omtrent veien på nordsiden av Tverrfjellet, relativt bratt. På vel 900 moh kom vi gjennom tåkeskyene, og et fantastisk landskap åpnet seg!
Tåken letter!
...og Stortoppen/Vardetoppen(venstre) og Vagnatjåkkå trer frem i all sin prakt

Vi fulgte videre slakt oppover et grunt dalsøkk til knapt 1100 moh hvoretter vi traverserte skrått i sørflanken av Vardetoppen(Som er en vestlig sekundærtopp på Stortoppen-ryggen). Inntak av niste ved nødbu like nedenfor brefronten til Sulitjelmaisen.
Halvzoom mot giganten Nordre Saulo i sørvestlig retning

Idet vi svingte inn den trange dalhalsen fikk vi øye på brefallet; det gjorde inntrykk å se den massive bratte veggen med blåis øverst like mot oss! Fritt for sprekker var det heller ikke. Det føltes naturlig å holde langt til venstre hvor det fortsatt lå snø. Jeg krysset meg oppover(hadde neppe gått om det var et par grader brattere..), mens Knut etter hvert valgte å ta av seg skiene og traske oppover.
Brefallet
Ikke helt fritt for sprekker
Tilbakeblikk ned bratteste del av brefallet

Vel forbi det bratteste flatet breen grad vis ut, og nå fikk vi for første gang sett dagens mål, det var fortsatt et godt stykke igjen. Og som ikke det var nok bar det nedover 50-60 høydemeter før vi kunne stige oppover brefallet mellom Dama og Suliskongen
Sterke kort på hånden, (fra venstre) Knekten, Dama og Kongen
Med retning brefallet mellom Dama og (Sulis)Kongen

Etter ny matpakke på et utstikkende "nes" ved basis av Dama greit opp brefallet til bandet mellom Dama og Suliskongen.
Nær bandet mellom Dama og Suliskongen. Stortoppen(høyre) og Vagnatjåkka helt bak.

Satte fra oss skiene litt over bandet, og så begynte slitet med å tråkke oss oppover i bratt snøfelt hvor vi mange steder tråkket gjennom til knes. Må innrømme at på det bratteste strekket ble det telling 100 steg, så kort pause, så ned i 50 steg før pustepause på det aller bratteste på slutten..
På vei opp Nordryggen mot Suliskongen

Til slutt så vi slutten på slitet og kunne snart berøre den fullstendig nedsnødde varden som stod helt ute på stupet mot sør. Forsiktighet i forhold til uthengende snøskavler var dog helt påkrevd.
Bare få meter igjen til toppen! Legg merke til tåkeskyene nede på Sulitjelmaisen!

Utrolig følelse å stå på denne nest høyeste toppen i Nord-Norge!
Grattis; her er det bare å ta av seg hatten, og sette kronen på mannen som står på toppen av Suliskongen!

Utsikten var bare fantastisk, både mot de spektakulære tindene rundt Sulitjelmaisen og til fjernere fjellstrøk. Særlig ble vi imponert over ansamlingen av alpine tinder i nordøst, trolig 2000-metertoppene i Nord-Sverige/Sarek(++).

Utsikt SØ(Sverige)
Utsikt S-SV
Utsikt NV, Knekten senter/venstre, Dama høyre
Utsikt NØ(Halvzoom), Sareks alpine fjellverden i det fjerne

Været hadde vært strålende hele dagen, men med en kjøling bris fra nordlig kant, som heldigvis spaknet noe utover sen-ettermiddagen. Nede på breen kom og gikk lave tåkeskyer; spesielt!
Ned brefallet

Ned igjen gikk atskillig greiere enn opp, men langdrygt i de slake motene over breen og traversen under Vardetoppen. Vi ankom Sulitjelma hotell langt over middagstid, men ble oppvartet med nydelig middag likevel. Tusen takk til Knut Sverre for trivelig turfølge som alltid, og ikke minst for logistisk forarbeide. Dette var turen sin det!

Lekkert

Written by otto 20.06.2023 15:10

Hyggelig å se dere to på Suliskongen. Og når været ble som bildene viser var jo dette en innertier. Mine turer har foregått i juni omtrent på samme dato som deres. Ekstra stas med topper nord for Polarsirkelen. God sommer Stig

Sv: Lekkert

Written by Stigun 20.06.2023 21:42

Takk for alltid hyggelige kommentarer Otto! Har vel kanskje kikket litt på deg ift valg av tidspunkt, og så var det å synkroniserer dette med høytrykket vi har ventet på så lenge, og nå klaffet det! God sommer til deg også(håper ikke du har glemt Helldalisen; hadde vært kjekt og fått til fellestur..)

For en dag!

Written by vemundmathiesen 20.06.2023 10:05

Oioi, dette vekket minner fra da vi var på Suliskongen for tre år siden. Fantastiske bilder fra mektig landskap. Gratulerer så mye med en ekte kongetopp!

Sv: For en dag!

Written by Stigun 20.06.2023 21:39

Tusen takk Vemund! Ja, dette var Nordland på sitt beste, og konkurransen er knivskarp. Og så slikt vær, kommer til å huske denne en stund!

Konger begge to

Written by Gråbein 19.06.2023 22:40

Der er to seiginger. Grattis med ny stortopp!

Sv: Konger begge to

Written by Stigun 20.06.2023 08:00

Takk for hyggelig hilsen Helge! Ja, dette var rett og slett magisk i midnattssolens land!