Walk in a park (07.05.2023)  5

Start point Olstjørna parkering (282m)
Endpoint Samme (282m)
Visits of other PBEs Olstjørna parkering (280m) 07.05.2023 11:34
Botnavatnet (324m) 07.05.2023 12:16
Gangbro Botnavatnet (320m) 07.05.2023 12:16
Etter to dager med flyttesjau med løfting og bæring og vond rygg var det meget ønskelig og nødvendig med en lengre fjelltur i dag, noe også strålende maivær innbød til. Lei av de samme fjellene om og om igjen, og tok fergen Halhjem-Sandvikvåg over til Stord. Et følge med indere beundret snødekte topper og breer fra fergedekket
Fra fergen Halhjem-Sandvikvåg. Både Folgefonna(høyre) OG Hardangerjøkulen(venstre) kan ses!

Tok sikte på noen Opptur-Hordaland topper som ligger i og omkring Midtfjellet Vindpark i Fitjar nord på Stord. Anlegget er et av Norges største vindkraftanlegg med 55 vindturbiner og 150 MV produksjon. God kjørevei fra Fitjar opp til den store parkeringsplassen ved Olstjørna.
Ville forsøke meg på Klovskardsfjellet først, fulgte fin og ikke verst tørr sti med god merking og skilting til Botnavatnet hvoretter stien steg oppover vestryggen av Klovskardsfjellet. Traff flere blide turgåere denne fine turdagen, der en sørlig bris sørget for perfekte temperering.
Klovskardfjellet Vest
Klovskardfjellet. Siggjo på Bømlo i horisonten.

Fra Klovskardfjellet på sti i nordøstlig retning og så stiløst med noe bushing opp østflanken mot Kinno, hvor flere satt og koste seg på nordsiden i le av vinden.
Utsikt fra Kinno mot nord, med så å si hele "parken" synlig

Ville også ha med meg Grønafjellet, og etter et stykke på sti tok jeg av stiløst i retning nordenden av Mosavatnet og videre herfra delvis på sti i østlig retning opp på Grønafjellet. Fortsatt lite vegetasjon i terrenget, og ikke veldig mye tyngre å gå "off piste" enn på sti. Flott utsikt mot vakre fjell i Kvinnherad og Folgefonni i østlig retning, og utsikten nordover var heller ikke å forakte.
Grønafjellet, utsikt østlig retning
Grønafjellet, utsikt nordlig retning. Sotra-fjell, bergenske byfjell og Eldsfjellet (Meland HP) kan skimtes

Etter Grønafjellet på sti i nordvestlig retning, og jeg så at en avstikker opp til Midtfjellsåta og Beintjødnavarden ikke ville forlenge turen i noen særlig grad sammenlignet med alternativ rute tilbake til Olstjørna parkering. Kom her i nærkontakt med vindturbinene og fikk virkelig inntrykk av de voldsomme dimensjonene og kreftene i rotorene, med sine kraftige "svusj-svusj"; satset på at de var godt sammenskrudd..
Dagens siste bestigning Beintjødnavarden, utsikt vest

Fra Beintjørnvarden greit tilbake til parkeringen på sti og på slutten på vei. Ventet 1 minutt på fergen i Sandvikvåg, som jeg hadde gjort på Halhjemsiden tidligere på dagen; ser ikke helt cost/benefit i fergefri E69 (Hordfast) til 50-60 milliarder med så hyppige fergeavganger som dette sambandet nå varter opp med..
En flott tur på tross av naturinngrepene i et nydelig mai-vær; ikke så verst flatterende høydeprofil også forresten..