Tur til Tysnestopp med snodig navn II - Salsborg (15.04.2023)

Start point Salsborg p-plass (50m)
Endpoint Samme (49m)
Ascents Salsborg (409m) 15.04.2023 16:00
Visits of other PBEs Salsborg p-plass (50m) 15.04.2023
Etter tur til Hovlandsnuten og Etlådnefjellet ville jeg, etter å ha investert i mye kjøring også ha med meg Opptur-toppen Salsborg i samme slengen. Fin parkeringsplass og så med en gang bratt opp frodig edelløvskog som ennå ikke hadde sprunget ut; det hadde derimot tidlige vårblomster som kusymre, hvitveis og kystmaigull. Trolig meget artsrikt og spennende feltskikt for den som har sans for slikt 4-6 uker senere. I fine slyng opp gjennom grov edelløvskog med mye rotvelter og gamle trær i nordlig retning inntil godt merket sti idet det begynte å bli mindre bratt svingte i sørvestlig retning. Litt "næringstom" opp her, og litt "somlete", men omsider kom jeg opp på den knausete toppen, hvis navneopprinnelse er ukjent. Litt nøtter og appelsin gjorde nedturen lettere, og da jeg attpåtil rakk fergen Våge-Halhjem med akkurat tilstrekkelig margin ble det alt i alt en fin avslutning på en innholdsrik og flott vårturdag.
Utsikt nordvestover Langenuen
Utsikt sørvest
Skaperverket våkner til liv etter vinterdvalen