Gråhorga - flott utsiktstopp i Vindafjord (12.12.2020)  5

Start point P-lomme Bjoavatnet N (102m)
Endpoint Samme (102m)
Ascents Husafjellet (366m) 12.12.2020 10:29
Gråhorga (740m) 12.12.2020 11:37
Nydelig vær her vest over mange dager, som jo bare måtte benyttes til noe mer enn å gå de "vanlige" turene i nærområdet. Som tenkt så gjort; og etter avkjørsel litt etter kl 0600 var jeg framme ved P-lomme for Gråhorga i nordenden av Bjoavatnet like etter soloppgang. Skjønt sol og sol; i motsetning til skyfri skjerneklar himmel lenger nord, var det her i Rogaland et høyt skydekke. Gråhorga er tidligere kommunetopp i gamle Ølen kommune og som høy pf-topp nærme kysten også en sannsynlig "vinner" i forhold til vid utsikt. Vått i starten, og klarte å bli våt på bena ganske tidlig på turen i mine lave terrengsko. Hyggelig telefonsamtale med datter Line "Down Under" gjorde at jeg gikk litt feil i starten, men mistet ikke mer enn noen minutter på dette, og snart var jeg oppe på den skogkledde nordvestryggen, på godt merket og velbrukt sti. Ganske nærme toppen, øverst i den bratte vestflanken, passerte jeg noen steinblokker store som hus, den største av disse skiltet Svalesteinen. Tiltagende hard snø og isdekke siste stykket mot toppen, men greit opp nordryggen til den store flotte varden med brodder til god hjelp. Her oppe blåste det friskt fra sørøstlig kant. Jeg hadde glemt å ta med hansker hjemmefra; fant en løs hanske i bilen, og på veien opp mot Gråhorga så jeg nok en gjenglemt hanske som noen hadde hengt opp på en stubbe, og som var tørr og fin, og som jeg "lånte". (Takk for lånet; "noen", hansken henger fortsatt ved stien og venter på sin eier..) Så med en burgunderrød og en grå hanske bar det oppover; "lånte fjær" funket det også!
Svalesteinen

Og ja; formidabel utsikt, særlig nordover og østover. Solen skinte fortsatt på kjente og snøkledde fjellmassiver som Gjønakvitingen/Tveitakvitingen og Rosendalsalpene med Folgefonna i hhv nordøst og øst. I sørvest mer grått, men et landemerke som Boknafjellet med masten var lett å plukke ut.

Utsikt østlig retning: Ulvanosi og Geitadalstinden til venstre. Rosendalsalper med Melderskin, Bjørndalstinder og Folgefonni Sør sentralt. Åkrafjorden foran til høyre.

Aller flottest mot nord, hvor solen skinte på bl.a. byfjell rundt Bergen. Nærmere disse Bømlo, Stord og Tysnes mm. Langt i nordvest tegnet Eldsfjellet 324 moh(K-topp i gamle Meland kommune) seg i velkjent profil (jeg har hatt Eldsfjellet som dominerende østhorisont i oppveksten siden jeg "var en neve stor" og gjenkjenner fjellet fra de fleste retninger..). Målt på kartet snakker vi om 115km i luftlinje mellom Gråhorga og Eldsfjellet; ikke hverdagskost med så vid utsikt!
Utsiktspanorama nordlig retning
Zoom nordlig retning. Eldsfjellet til venstre. Byfjell, Lyderhorn, Løvstakken og Ulriken med byfjellsvidden kan skimtes mot høyre
Utsikt nordvest. Sveio med Tittelsnes og (bak) Siggjo venstre, Stord høyre

Ned igjen omtrent samme vei, traff to karer som jeg slo av en kort prat med, etter aksenten å dømme fra Øst-Europa et sted; ellers ingen andre på tur. Måtte passe på å ikke skli på stedvis stålisdekkete steiner og berg på veien ned, og å ikke trå gjennom delvis frosne myrpartier, ellers stort sett lettgått som på veien opp. Vel 6 timer etter frokost smakte det godt med niste i le av bergvegg i brattpartiet sørøst for Husafjellet.
Gråhorga i klarvær som denne flotte dagen anbefales absolutt!