Kremtur til Sør-Norges høyeste øytopp (10.06.2020)  6

Start point Innerbergsalen p-lomme (89m)
Endpoint Samme (89m)
Ascents Innerbergsalen (907m) 10.06.2020 14:22
Visits of other PBEs Innerbergsalen utsiktspunkt (375m) 10.06.2020
Innerbergsalen p-lomme (90m) 10.06.2020 12:15
Etter fin oppvarmingstur til Ramndalshaugen i Smøla kjørte jeg mot Innerbergsalen p-lomme, fortsatt i strålende vær. Rufsete kjerrevei siste stykket; bil med høy klaring en definitiv fordel her. Stien startet bare få meter øst for p-lomme, hvor det stod en bil fra før med telt til tørk på taket. Bra merket sti som stedvis var litt bratt opp til utsiktspunkt på 375 moh, der skogen åpnet seg opp. Tok en liten matbit i strålende sol og svalende bris her før videre oppover, fortsatt på godt merket sti. Vått flere steder mest pga stadige sig fra snøsmelting lenger oppe.
Fra utsiktspunkt 375moh
Ruten videre opp fra utsiktspunktet. Det er brattere enn bildet gir inntrykk av.

Brattere siste stykket før toppen, inkl. kryssing av snøfonn med fast fin snø, men såpass oppbløtt at det ikke var problematisk å gå selv med lette terrengsko. Gåstaver hjalp også. Traff to karer på vei ned like under toppen som jeg vekslet et par ord med; en av dem trolig peakbooker Christian Nesset. Utsikten i sørlig retning hadde vært formidabel en god stund, men da jeg ankom toppen formelig eksploderte det; fantastisk utsikt i alle retninger!
Snøfonn like sør for toppen.
Spenstig snøskavl ved toppvarden!
Rygg vestover, bl.a. mot (nesten) paddeflate Smøla
Folksomt av peakbookere på Stabbene i dag
Pano sør-vest
Kristiansund i det fjerne

Brukte litt tid til å nyte synsinntrykkene før jeg begav meg nedover omtrent samme vei, snøfonnen var bra egnet for glissade og det gikk alt i alt radig nedover. Møtte Knut Sverre i krysset ved Solem og 680, hvoretter vi begav oss i retning Namsos og campinghytte ved Namsens bredd.
Tur til Innerbergsalen under dagens værforhold skal det godt gjøres å overgå!