Gullberg (18.01.2019)

Start point Gullberg parkering (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Gullberg (81m) 18.01.2019 15:41
Visits of other PBEs Gullberg (Stord) P-plass (30m) 18.01.2019 15:26
Etter besøk til to Oppturtopper på Bømlo hadde jeg tid til en kort bestigning på Stord før "henteoppdrag" på Bergen Lufthavn og tilhørende ferge Sandvikvåg-Halhjem. Jeg kjørte til Bjelland i nærheten av Stord Verft og til Gullberg Parkering. Spurte en far som var i ferd med å hente barn i barnehage som ligger like ved hvor stistart Gullberg var, hvorpå han ledet meg på sti som førte nedover/østover og egentlig FRA Gullberg, som jeg så ligge veldig så nærme rett nordøst for meg, men med steile vegger mot sør og øst. Lettgått gangvei i STOR oval sirkel rundt Gullberg, hvorpå sti tok av opp den slakere øst/nordøstflanken mot toppen, som jeg nådde like før solen dukket ned under horisonten i sørvest. Frodig, "typisk sunnhordlansk" vegetasjon særlig i sør- og østflanken av Gullberg, med rikelig innslag av eviggrønne arter som eføy og kristtorn.
Litla Gullberg er pussig nok høyere enn Stora Gullberg..
Stord Verft skimtes mellom trærne foran en nedadgående januarsol.

På grunn av "omveien" jeg hadde blitt ledet inn på(jeg hadde sett for meg en "12-minutters" tur..) begynte jeg å få litt knapt med tid, og valgte sti i vestflanken av Gullberg til returen>(en enda mer direkte rute mot syd ned en styggbratt skrent forsynt med et langt tau fristet lite i 0-føre med et tynt snødekke) Siste stykket ned mot bilen "ukurante" passasjer gjennom et par hager uten at det kom til noen form for fiendtligheter. GPS-tracket trolig det snodigste jeg har hatt noen gang..(?)
PS-Jeg nådde fergen med 4 minutters margin..