Olsnesnipa og Rispingen (05.03.2018)  5

Start point Båtaleitet P-plass (337m)
Endpoint Båtaleitet P-plass (337m)
Ascents Olsnesnipa (653m) 05.03.2018 11:38
Raudskredbruna (722m) 05.03.2018 12:56
Rispingen (742m) 05.03.2018 13:23
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 05.03.2018 10:16
Raudskredvarden (686m) 05.03.2018 12:42
Nydelig senvintersdag på Ytre Vestlandet, som jeg ønsket å benytte til årets første skitur med telemarkski. Hadde ikke gått til Rispingen på Østsiden av Osterøy fra syd tidligere, og tenkte denne dagen ville passe ypperlig til denne turen som mange steder kan by på storveis utsikt, inkl ned i Veafjorden på østsiden av Osterøy. At turen også ville kunne gi atkomst til tre gjenværende elementer på Opptur Bergen-listen var heller ingen direkte ulempe...Ankom Båtaleitet parkering litt over kl 10 og var fornøyd med såpass tidlig turstart. Rikelig med skispor oppover ryggen til venstre for dalføret som ender i Øvstebotnen. Relativt hardt med noen cm puddersnø øverst, bortimot optimalt føre, altså; enn så lenge..
Vinner høyde..Bruviknipa ruver til høyre, Gullfjellet og Hananipa bak til venstre for denne

Svingte vest og nord for Øvstebotnen i retning Olsnesnipa som jeg ønsket å ta før jeg gikk nordover i retning Rispingen. Kald og frisk vind på toppen av ryggen sørover mot Olsnesnipa, vesentlig friskere enn de 2 sekundmeterne Yr.no hadde på sitt dagsvarsel. Makrellskyer som ga et flott lys til vinterkledde omgivelser.
Varde Olsnesnipa; utsikt nordvest

Vel oppe på ryggen kunne jeg se varden på Olsnesnipa på lang avstand og det var bare å følge skispor i retning varden. Videre nordover, igjen med frisk vind som stedvis førte til lett snøføyke, forsøkte å holde meg i lepartier for å få litt mindre kraftig vind mot min høyreside. Etterhvert forsvant skyene og solen skinte fra en etterhvert ganske høy posisjon på sørhimmelen. Niste i lun snøfonn rett ved Raudskredvarden, som var en skikkelig forseggjort utsiktsvarde med utsikt mot øst.

Raudskredvarden
Utsikt øst; Stanghelle

Videre i vestlig retning mot sekundærtoppen Raudskredbruna.

Raudskredbruna

Fra Raudskredbruna kom jeg relativt raskt inn på, i alle fall stedvis, tydelige skispor i retning Rispingen. Flott utsikt, og vesentlig finere tur enn første gang jeg var på Rispingen.

Rispingen. Tveitafjellet projisert bak stanga, Høgafjellet og Austlendingen (bakerst) til høyre
Rispingen; utsikt sørlig retning

Ned igjen en mer direkte rute enn jeg hadde gått opp, utfordrende føre øverst med harde partier og "vaskebrett", bedre egnet for skileik lenger nede, selv om stilen var noe "rusten". Flott tur, litt trekk for kald vind og suboptimalt føre øverst.