Tur til to små Opptur-Bergen topper på Osterøy (22.01.2018)

Start point Søre Reistad (76m)
Endpoint Daltveit (96m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Hånipa (346m) 22.01.2018 13:04
Såta på Osterøy (390m) 22.01.2018 14:09
Visits of other PBEs Daltveit p-lomme (170m) 22.01.2018 13:17

Ny tur til Osterøy, i dag for et par småtopper vest på denne store og fjellrike øya, først Hånipa.

Hånipa

Kjørte til Valestrand og deretter til Søre Reistad. Spurte meg for og ble anbefalt av en hyggelig dame på tur å følge dalføre på østsiden av Hånipa og deretter svinge mot høyre opp på Hånipa og deretter følge stupkanten mot nord tilbake igjen for å få en fin rundtur. Parkerte i veikant på Søre Reistad øst etter å ha spurt en hyggelig eldre kar om lov. Velgått tråkk i snøen opp nevnte dalføre som jeg fulgte et godt stykke oppover, til litt forbi kraftlinje som syntes å passere øst-vest like ved toppen av Hånipa. Så ikke antydning til tråkk i den etterhvert dype snøen som tok av mot høyre.. Hadde jeg misforstått; hadde den hyggelige damen ikke vært på toppen, bare et stykke oppover? Var det spor i snøen til toppen? Valgte å ta av til høyre gjennom tett granskog småbratt oppover direkte vestover mot toppen, under antagelse av lite snø i skogen, noe som sort sett viste seg å stemme, men dyp snø i glenner, særlig siste stykket mot toppen.

Hånipa. Mot Garnes og Arna.

Så igjen to damer som hadde gått forbi meg da jeg kom opp på toppryggen, trolig hadde jeg spart litt tid på mitt meget utradisjonelle veivalg, men tråkk var det altså til gangs langs toppryggen, jeg hadde bare ikke gått langt nok sydover. Flott utsikt mot Arna, Ytre Arna og Gulfjellsområdet, og mot Sørfjorden. Flott "travers" nordover ryggen av Hånipa tilbake til bilen.

Nordvestover Sørfjorden. Veten i Åsane ve. bildekant

Turdata Hånipa: Distanse 4,4 km. Stigning: 335 m Turvarighet 1 t 36 min

Såta på Osterøy

Kjøring mot Daltveit. Kjørte helt opp til øverste gården, men fant ikke noe bra sted å parkere. I tillegg hertil kom reaktiviering av iboende xenofobi etter ferske opplevelser av territoriemarkerende grunneier(e) i sørfylket, og jeg fant det tryggest å kjøre noen hundre meter nedover igjen for parkering i egnet lomme, der min tilstedeværelse neppe kunne være til sjenanse for noen... Gikk gjennom tunet til øverste gården, med smått gneldrende, men ellers godartet; gardabikkje. Videre bratt oppover skogsvei langs vestflanken av Såta, til å begynne med i spor etter en person, men disse snudde ikke lenge etter, og videre så dyp snø at medbrakte truger måtte på.

Spor, inkl vingeslag i snøen etter landing og takeoff av store fugler; trolig orrfugl, så en av dem krysse dalsøkket foran meg; stilig! Nesten på høyde med Såta tok jeg av fra veien og ut i småbratt skogsterreng på venstre side, og kom meg via hyller og avsatser og noe siksaktråkking greit oppover. Uten truger og staver hadde det neppe gått.. Glissen bjørkeskog på toppen, hvor det var en østlig bris og snøen var blåst i fonner.

Såta. Nordvestover Sørfjorden. Eldsfjellet og Gaustafjellet sentralt i det fjerne.

Fin utsikt nordvestover. Nesten latterlig raskt ned igjen, i hvert fall sammenlignet med det meget labre tempoet på oppturen. Been there...