Orrkleivhaugen (18.01.2018)

Ascents Orrkleivhaugen (360m) 18.01.2018 13:57

Parkering på Kvisti i P-lomme rett ved nordvestmunningen av tunnel på FV 360 Hausvegen hvor det er stistart mot bl.a. Orrkleivhaugen, som er på Opptur Bergen-listen. Etter noen hundre meter skilt mrk Orrkleivhaugen oppover til høyre, fulgte denne et lite stykke og valgte heller å følge Peakbookmarkert sti forbi Vikno hvor det også var tråkk. Etter at stigningene langs den bratte nordvestflanken av Orrkleivhaugen tok til for alvor så jeg at stien vek av vel mye mot venstre og jeg tok derfor av for å følge PB-markert sti, hvor det ikke var tråkk, og det ble gradvis tiltagende snødybde og noe "ruskete" fremkommelighet etterhvert. På ca 270 moh kom jeg (heldigvis) på nytt inn på et tråkk i snøen, noe som var kjrkomment, ettersom snødybden etterhvert nærmet seg 30cm. Småbratt og skrentete der stien nå svingte fra en nordlig til sørøstlig retning oppe på ryggen av Orrkleivhaugen.

Orrkleivhaugen. Gullfjellet venstre. Kvisti Bru senter.
Sørfjorden. Garnes senter. Høgstefjellet og Veten i Åsane høyre horisont

Flott utsikt over Sørfjorden. Så at det var tråkk som kom opp fra sørøst og fulgte dette på nedoverturen. Studerte på hvorvidt det var mulig å ta en "snarvei" rett ned bratta mot Vikno, og snart tok eventyrlysten (og latskapen) overhånd og jeg vek av stien rett ned mot Vikno i nærmest "Gunnerside" stil gjennom tett skog og stedvis bratte skrenter som dog uten noen særlig fare greit lot seg passere. Det ble durch-gegen-unter-uber-swischen usw nedover, delvis ved å følge hjortespor i snøen; tenkte at hvor hjorten kommer seg opp(eller ned) gjør jeg det også, og det stemte sånn grovt sett... Tror nok jeg sparte litt tid på dette, men anbefaler ikke andre å kopiere stuntet... Trolig er den sørlige, markerte stien helt OK og å foretrekke ved bestigning av Orrrkleivhaugen.