Åsheimsveten (18.01.2018)

Characteristic Trip by foot
Ascents Åsheimveten (477m) 18.01.2018 11:51
Visits of other PBEs Åsheimveten p-plass (234m) 18.01.2018 10:43

"Implementeringen" av Opptur Bergen-listen fortsetter. I dag kjøring til Osterøy, for bestigning av Åsheimsveten, som også står på listen Opptur Hordaland. Kjøring til Hosanger og på svingete vei opp til Åsheim, der firhjulstrekk på dagens nullføre var essensielt. Bra P-plass ved stistart i enden av veien, med god skilting både mot Tveitafjellet og Åsheimsveten. Spor etter en turgåer ved starten av slakk, nordøstlig stitrase. Mye snø, og julekortforhold oppover skogen langs stien som svinger seg rundt Åsheimsveten nord og nordøst for denne. Spor helt til topps, trolig fra dagen før; øverst var sporene nesten gjenblåste.

Flott utsikt mot vest.
..ikke verst østover heller. Austlendingen og Husdalsfjellet til venstre
Nydelig utsikt vestover, men også nordøstover innover Osterfjorden. Mot sørøst og sør var utsikten dominert av (høyere) fjell. Ned samme vei, lav motivasjon for å gå videre mot Tveitafjellet i 30-40 cm snø. Lang tlf samtale med datter Line underveis, så tidsbruken er nok vanligvis mindre enn dagens medgåtte. En kort og grei tur til en flott utsiktstopp som herved anbefales!