(Endelig) Raunelifjellet - Osterøy kommune 23/23 (05.06.2017)

Start point Heimvik Kai
Endpoint Heimvik Kai
Ascents Raunelifjellet (458m) 05.06.2017
En "krøkkete" 100pf topp hadde lenge stått som en "attegløyme" på min Osterøy 100pf-liste;
Raunelifjellet. I dag var det meldt lite vind, og jeg kunne velge den hyggelige typen atkomst. Om ikke akkurat blåkopi av den nydelige turen jeg hadde hatt til Hokøy/Padøy sist oktober, ble det likevel en ganske så trivelig transportetappe strikst langs 0-koten fra Ytre Havgap til Heimviki, med marsjfart 31 knop gikk dette på en knapp time fra Ulvsundet Bru. Hyggelig gjensyn og ditto prat med Tore Heimvik som er skipper på skyssbåten MS "Ospenes" og som hadde skysset meg over til Langenes da jeg var på Verafjellet en nydelig novemberdag sist høst. Generøst nok lot han meg fortøye på utsiden av "Ospenes", han skulle likevel ikke i rute før kl 16. Tore ga nyttige tips om starten på ruten opp mot Raunelifjellet. Fant snart hjortetråkk å følge, lenger oppe ble disse utydeligere. Mosete og bløt skogbunn som sugde noe krefter, temmelig bratt fra ca 200 til 420 moh, der terrenget nokså plutselig flatet ut. Småkupert et stykke vestover til toppen. Ikke nedbør, og på topplatået faktisk en varmende junisol som for en stakket stund brøt gjennom skydekket.
Toppen. Brukbar utsikt utover Osterfjorden

Bra utsikt både vestover Osterfjorden og nordover mot Hokøy, Padøy og fjellheimen i indre deler av Lindås.
Utsikt nord. "Nisser og dverger"-Husafjellet ca senter

Ned igjen (nesten)samme vei, flere steder skrenter jeg måtte småklyve ned. Flere steder så jeg den nokså vanlige men relativt uunnseelige, ikke kalkkrevende orkideen småtveblad(Listera cordata). Ganske frodig nede i Heimvik; innslag av mange edelløvtrær; eik, ask, hassel, svartor og til og med alm; siste iflg. Tore Heimvik, som jeg fikk enda en hyggelig, denne gang lengre; prat med. Han kunne bl.a fortelle at det et par hundre meter øst for Heimviki var et sted som kaltes Lindehola. Jeg måtte selvsagt ta båten bort og sjekke, og sannelig; i bratt storsteinet ur vokste nok en vekst med hjerteformete blad; lind(Tilia cordata). Alle våre varmekjære edelløvskogstrær altså representert i denne bortgjemte nordvendte viken nordøst på Osterøy!
Småtveblad

På nedturen hadde det så smått begynt å regne, og flere blygrå skyer var å se i vest, så jeg droppet planene om ytterligere bestigninger i indre Osterfjord og satte kursen nordvestover igjen, her etterhvert til oppholdsvær og sol, og bra fornøyd med dagen.

Missing title

Written by Tungpust 06.06.2017 14:58

Gratulerer.

Ny, komplett kommuneliste ....

Written by knutsverre 06.06.2017 12:35

Osterøy denne gang. Gratulerer med nok en fullført liste PF>100 liste i Hordaland, Stig. Artig turbeskrivelse med innlagt botanikk!

Igjen er vel du den eneste som har besteget Osterøy-topper ved hjelp av båt fra Øygarden!

Sv: Ny, komplett kommuneliste

Written by Stigun 06.06.2017 15:53

Takk for kommentar! "Topptur med båt" kan absolutt anbefales, ligger et par via bilvei vanskelig tilgjengelige 100 pf-topper enda lenger inne i Osterfjorden, så gi et ord når du ikke har annet vettug å ta deg til så kunne vi evt. ta en tur sammen :-)