Lammanuten - høyest i Tysvær (28.05.2016)

Start point Stistart v/RV 515 (39m)
Endpoint Samme (39m)
Ascents Lammanuten (630m) 28.05.2016

Satt som foreløpig eneste frokostgjest på Skånevik Fjordhotell tidlig denne lørdags morgen etter flott tur til min avsluttende 500pf topp i Hordaland for bare noen timer siden; Håfjellet. Hadde kjørt langt for å komme hit og tenkte jeg måtte ha en skikkelig topp også i dag som lot seg kombinere med "humant" hjemkomsttidspunkt. Kikket litt på denne flotte boken vår, og fant snart ut at Lammanuten var et godt valg; både kommunetopp og høy pf, hva mer kan man forlange; attpåtil ikke mer enn ca 1 times kjøretid fra Skånevik. Kjørte til Skjoldastraumen og derfra videre på RV 515 i retning Nedstrand.

Instruktiv infotavle ved stistart
Første glimt av Lammanuten

Etter ca 10 km stor parkeringsplass i åpent lende, attpåtil forsynt med infotavle som tydelig forkynte hvor man skulle gå. Enkelte kommuner østpå kunne ha noe å lære av Tysvær ift merking og tilrettelegging til sin kommmunetopp(Modum; bare ta kontakt..)! Bred grusvei i NNØ retning oppover Bordalen, og etter ca halvannen km tok man av på godt merket sti nå mere nordøstover og etterhvert østover. Trodde en liten stund at fjellryggen rett i mot var Lammanuten, det var i overkant optimistisk; det var Gråfjellet. Så ikke selve kommunetoppen før jeg rundet sørryggen(Skjenhumpen) til Gråfjellet på et flatt myrete parti. Videre oppover rygg igjen i nordøstlig retning med god merking. Grått særlig i øst, og nær toppen begynte det å dryppe, men noen stor nedbør ble det ikke.

Forseggjort varde
Utsikt mot vest, bl.a. Siggjo på Bømlo(ca midten)

Stort sett ukjente horisonter for meg, men litt overraskende kunne jeg identifisere Siggjo og fjell på Stord overraskende "langt sør" i forhold til hvor jeg trodde jeg befant meg. Traff flere turgåere både på vei opp og ned, tydelig en mye gått tur dette.
Skogfiol

Hjemturen gikk overraskende kjapt via E39, etterhvert i plaskende regnvær. Det siste døgnet hadde gitt en trivelig rundtur med 2 flotte topper i en for meg tidligere ukjent del av Vestlandet,