4 topper i Bergen Nord (22.11.2014)

Ascents Geitanuken (305m) 22.11.2014
Høgstefjellet (464m) 22.11.2014
Toppefjellet (253m) 22.11.2014
Veten i Åsane (486m) 22.11.2014

Etter travel jobbeuke var jeg skikkelig innstilt på litt lengre tur. Hadde noen dager i forveien forsøkt å få følge til høyere topper, men plikten kaller for mange. Jeg tenkte derfor jeg ville prøve noen flotte utsiktstoppen i Åsane, hvor jeg ikke har vært tidligere. Denne lørdagen opprant med nydelig vær, og akkurat ved soloppgang kjørte jeg hjemmefra. Dagens første (og største?) utfordring viste seg snart, med stedvis klink is på veiene flere steder etter klar natt med vindstille.

Toppefjellet

Første toppen var Toppefjellet. Parkering på flaten på veiens høyeste punkt mellom Åsane senter og Mjølkeråen, ca 138 moh. Testet veien; skøyteis. Fant en utydelig sti som jeg fulgte nordvestover i relativt tett skog til jeg etter ca 20 min var på toppen, som bød på fin utsikt, særlig vestover og nordvestover.
Toppefjellet, utsikt mot Askøy og Herdlefjorden

Kikket bort på det som måtte være den litt høyere Geitanuken i sør/sørøst; også et tenkt mål i dag, om jeg ikke gapte for høyt som jeg ofte har en tendens til å gjøre. Mistet stien på vei ned, sloss med en del buskas, men vel nede etter ca 35 min tur. Totalt ca 115 høydemeter.

Veten og Høgstefjellet

Kjørte så videre, tok vei til venstre for IKEA forbi Åsane gml kirke på smal vei nordøstover, spurte meg for og fikk råd om å følge Trondhjemske Postvei opp mot Veten og Høgstefjellet inne i botnen ved enden av vannet. Rimelig stor parking vel 100 meter forbi starten på Postveien, som var fin grusvei som jeg fulgte nordover i det markerte dalføret mellom Høgstefjellet og Veten. Etter knappe 200 høydemeter tydelig skilt mot Veten til høyre, bratt i begynnelsen, og stedvis isglasur på steinene. Om ikke lenge var jeg opp og kunne nyte kanskje Bergens flotteste utsikt(sammen med Høgstefjellet?), særlig mot Nordhordland og fjellheimen i øst.
Utsikt fra Veten mot nordøst. Litt av Lindåshalvøya til venstre, Osterfjorden, nordvestlige Osterøy til høyre. I forkant Hordvik og i det fjerne Stølsheimen
Etter takning av bilder og bestemmelse av geografiske kjennemerker i 360 gr, bar det nedover. Isen hadde nå på det nærmeste smeltet vekk i den lave novembersolen og det gikk radig nedover. Vel nede på Postveien igjen opp østflanken til Høgstefjellet. Tok sti mot Telleviksfjellet og Høgstefjellet, hvilket jeg ikke skulle ha gjort. Tok feil et sted inne i den tette granskogen og fulgte det jeg trodde var et stidele men som viste seg å være et jordskred. Valgte å følge videre stiløst bratt oppover mot sørøst mot det jeg trodde var toppen, og etter litt justeringer i det bløte og sugende terrenget var jeg oppe. Utsikten var ikke mindre imponerende her enn på Veten!
Panorama fra Høgstefjellet. Fra venstre Bergen med Løvstakken og Lyderhorn, Askøy, Herdlefjorden(ca. midt i bildet), Meland, Lindåshalvøya/Nordhordland og Osterfjorden. I det fjerne Sotra og Øygarden før storhavet

Fra toppen fulgte jeg tydelig sti mot øst, men etter hvert tydelig at den førte mot sørøstryggen, jeg derimot skulle ned igjen til Postveien. Tok av fra denne stien etter første bratte partiet og stiløst gjennom tett granskog, men det gikk raskt og greit og snart var jeg nede på Postveien nærmere bilen enn om jeg hadde fulgt en eventuell sti. Vel nede ved bilen matpakke som smakte godt i en rimelig tom mage. Totalt stigning ca 620m

Geitanuken

Hadde brukt 2t 20 min på disse 2 flotte toppene, og hadde god tid til enda en topp. Etter litt kjøring med leting og feiling med bilen fant jeg en sti mot dagens 4. topp Geitanuken, i enden av en vei i boligfelt mellom Ulset og Morvik(Haukedal ca 138 moh), merket turskilt til Geitanuken. Innså etter hvert at jeg høyst trolig kunne ha hatt en adskillig kortere tur til denne dagens siste topp med litt bedre research på forhånd. Været hadde begynt å skye til, men fortsatt god sikt. Også Geitanuken fin utsiktstopp mot Bergen og Askøy, og etter kjapt toppknips lett jogg nedover forbi 2-3 boligområder; måtte rekke hjem i god tid før dobbel 50-årsdagsfeiring for gode venner med start kl 17...
Utsik fra Geitanuken mot Eidvågneset i forkant og Bergen med Løvstakken, Damsgårdsfjellet og Lyderhorn i det fjerne. Helt bak til høyre Førdesveten i Sund og foran til høyre litt av Askøy