Kollegatur til Storen (26.08.2006)

Start point Turtagrø (890m)
Endpoint Turtagrø (890m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 26.08.2006 05:00
Visits of other PBEs Skagastølsbu (1,758m) 26.08.2006 05:00
Skagadalshytta (1,345m) 26.08.2006 05:00
Turtagrø - Hytta på Bandet - tursti (885m) 26.08.2006 05:00
Turtagrø Hotell (883m) 26.08.2006 05:00

Allerede på årets vårtur med kollegatreff på Turtagrø i mai ble det bestemt tur i august til Store Skagastølstinden, og dette var helgen som var pekt ut. Tidlig kveld dagen før og vekking kl 0400 med frokost og avgang kl. 0500. Guider fra Norgesguidene (Sigurd Felde og Nils Nilsen) Mørkt ved avmarsj. Etter jevn og rimelig rask gange, bare avbrutt av en liten drikkepause ved Tindeklubbhytta, var vi på Hytta ved Bandet etter ca 3 timer.

Sprekk i skydekket ved kort rast i Skagadalen
Hytta på Bandet; småprat med "beboerne"
Opp Skagastølsbreen

Flere lag lå foran oss, men smarte rutevalg ganske langt til venstre gjorde at vi avanserte. Det var tåke og regn i luften, og Svaene var våte, så noen valgte sikring her.

Majesteten viser seg i et trolsk skjær i tåken som kom og gikk
Målbevisste og ivrige tindebestigere på vei..

Vel oppe mot Hjørnet var vi første laget (et lag før oss hadde begynt å klatre Andrews renne) Vi delte oss i 2 taulag; vårt taulag skulle klatre Vigdals sva, mens de 3 i det andre taulaget skulle klarte opp Tandbergs renne.

Hm; hvordan skal dette gå, tro...

Fjellet var vått, og vi var ikke veldig høye i hatten da vår guide traverserte hyllesystemene under Heftyes til venstre for å legge første sikring ved Vigdals sva. Han var imidlertid raskt oppe på første standplass(var det 20.gang eller noe deromkring i inneværende sesong han var på Storen, mon tro?), og snart var det min tur som første "turist". Blek om nebbet beveget jeg meg bortover hyllen i retning opptaket til Vigdals sva, men snart var jeg i gang og fokuset var på klatringen. Kjente et lite rykk fra kollegaen bak meg et stykke oppe, men om ikke lenge var vi i lettere terreng og kunne gå ut av tauet. Tåken innhyllet heldigvis(?) luftigheten og eksponeringen.

Vel oppe på toppen var det kun glimtvis vi fikk nyte den grandiose utsikten, men det var en meget fornøyd gjeng som kunne ta samling på dette berømte punkt, og jammen var det ikke spontane tilløp til feiring også, med norske flagg som ble hentet fram fra sekkene. Rappellen ned, som kanskje var det jeg hadde gruet meg mest til, gikk overraskende greit, og det gikk rimelig radig videre nedover mot bandet.

Etter 10 1/2 time på tur kunne vi nyte forfriskninger på trappa på Turtagrø, og feire at vi hadde "erobret" Norges sagnomsuste klatrefjell nr 1.