Kalvehøgdmassivet, Nørdre Kalveholotind og Rasletind (21.08.2002)

Ascents Austre Kalvehøgde (2,178m) 21.08.2002
Vestre Kalvehøgde (2,208m) 21.08.2002
Rasletinden (2,105m) 21.08.2002
Kalvehøgde Ø2 (2,088m) 21.08.2002 18:57
Nørdre Kalvehølotinden (2,019m) 21.08.2002 18:57
Mugna (2,159m) 21.08.2002 18:57
Munken (2,105m) 21.08.2002 18:57

Rundtur med start og mål Torfinnsbu.

Hadde ankommet Torfinnsbu samme dagen. Litt tunge skyer ned over toppene da MS Bitihorn brakte forventningsfulle fjellvandrere vestover denne vakre innsjøen, men idet vi tøffet mot land skinte det mer og mer opp og snart var dagen nesten skyfri med strålende sol og meget behagelig temperatur. Etter å ha fått meg rom for natten et stykke oppover mot Svartdalen før jeg vek av stien mot høyre med kryssing av Torfinnsdøla og tok sikte på et kløftsystem oppover sørvestsiden av Kalvehøgdemassivet, i begynnelsen og midten var dette temmelig bratt, og vått, et godt stykke oppe litt mindre bratt men likevel drøy stigning til jeg kunne ta toppvarden på Vangs HP i nærmere øyensyn.

Vestre Kalvehøgde

Etter en matbit på Vestre videre mot Øystre Kalvehøgde. Måtte også ut på Munken med særlig flott utsikt mot Rasletinden og Leirungsdalen.
Munken. Tjønnholstinden topp senter

Selv om masse stein og langt å gå MÅTTE jeg også bortom Rasletinden. Orket ikke vurdere Øystre Rasletinden, den fikk tidsnok komme senere.

Slørskydekke, og etter hvert litt vind, men ikke mere enn at dette ble en flott, dog LITT monoton tur på "Bygdins tak". Avsluttet med N Kalveholotinden, og ned via samme bratte rennesystem som jeg hadde gått opp sørvest for Vestre Kalvehøgde. Mye stein denne dagen!

Dagens siste topp Nørdre Kalveholotinden. Bygdin til høyre.

Siden flere turer inkl vårskiturer til disse tindene. Rasletinden har vært besøkt 7 ganger, inkl kveld/nattetur november 2005. Siste besøk til Rasletinden var påsken 2014 med våre 2 eldste barn David og Line.