Buren + "Los Pacos" (14.03.2022)

Ascents Buren (802m) 14.03.2022

Mauri hadde fri på Mandag, og han skulle ta en tur på Kvaløya. Jeg måtte jobbe, men bestemte meg å bli med så tidlig jeg kunne klare. Vi bestemte oss å møtes på skaret mellom Buren og Rødtinden, et klassiskt møtepunkt. For å nå skare, kjørte jeg ned østrenna fra Buren. Vi fortsatte ryggen mot Rødtinden. Målet var ikke Rødinden selv, men å oppdage de rennene ned fra Rødtinden. Man kan se flere renne i kartet men det ikke er tydelig om det går an å kjøre ned eller ikke. Siden snøen var superstabilt vi bestemte oss for å bare prøve. Vi kjørte ned den som virker å være den hovedrenna på fjellet. Denne renna ender imidlertid i en vannfoss, så det er ikke mulig å kjøre ned hele veien til fjorden i den samme renna. Vi byttet til renna øst for den vi startet med. For å gjøre dette måtte vi gå opp litt fra fossen og nedklatre en bratt parti til renna. Etter det ble det lett å kjøre ned foran fossen, men det var en parti som hadde mye vann fra vannfossen og det kan være litt mer utfordrene under andre forhold. Vi nådd fjorden og gikk opp Buren fra den samme side som jeg kommer ikke til å gjøre igjen og anbefale ikke å gjøre pga tett skog, berg og bratt partier. Det er bedre og mer effektiv å gå opp normal ruta (med ca. 3km flatt) eller opp Skålhammeren via renna (1.5km flatt). Det er fint å oppdage nye steder så nært hjemme og jeg har lyst å komme tilbake for å sjekke de andre rennene.

Buren. Tromsøs beste topp.
Første renna, noen meter øst for Buren. Veldig isete.
Buren fra ryggen mot Rødtinden|central
Første delen av den renna vi skulle ned|central
Mauri på vei ned
Mauri på vei opp for å bytte renna
Mauri på vei ned for å bytte renna