Til Haugbukkberget, Bjørnatua og Høgåsen (28.07.2023)

Start point Vikåsen (163m)
Endpoint Vikåsen (159m)
Ascents Høgåsen (149m) 28.07.2023 12:58
Nakken (436m) 28.07.2023 12:58
Visits of other PBEs Vikåsen parkering (158m) 28.07.2023 12:58
Bilde ## 1-8: Stien fra Vikåsen og opp på Haugbukkberget ("Nakken") er godt merket, både med skilt og med rødmerking på trærne, og flere steder er det laget en trapp/stige som man kan benytte inn og ut av beiteområdene.

Dette er en tur jeg nok ikke ville gått, om det ikke var for at jeg hadde begynt å samle på Romsdalstopper med primærfaktor over 100 meter. Sånn sett var det bra at jeg hadde begynt å gjøre det, for det ble en fin tur, som det ville vært dumt å gå glipp av. Jeg parkerte oppe på Vikåsen, der det er skiltet P-Vikåsen (se kart/GPS-tracking. Stien opp på Haugbukkberget, eller bare Nakken, som fjellet kalles lokalt, begynner egentlig ved et gårdsbruk litt lengre øst på Vikåsen, men jeg tenkte det var dumt å parkere rett foran driftsbygningen deres, og dermed ble det til at jeg parkerte der borte hvor det er tilrettelagt en parkeringsplass nettopp for turgåere, og så gikk jeg i stedet til fots de kanskje 800 metrene bort til gårdsbruket som kalles Gjerdet.

Bilde #9: Det går en fin sti oppover like til topps på Haugbukkberget/Nakken.
Bilde #10: Det er ei bratt fjellside ned på vestsida av fjellet.

Traséen opp på fjellet er både rødmerket og godt skiltet (bilde ## 1-8). Den følger først innkjørselen til det nevnte gårdsbruket oppover lia, og det er skiltet "Nakken" med turskilt allerede nede ved veien, og skiltet peker rett oppover mot husene på gården. Like før man kommer opp til Våningshuset, tar traséen imidlertid av mot venstre, og her står det et nytt skilt (bilde #1). Ved utkanten av innmarka, er det så et par gjerder man må krysse for å komme over i skog/utmark. Det første gjerdet passerer man ved å åpne og deretter lukke grinda bak seg, mens man ved det neste gjerdet slipper å bruke grinda, ettersom det er laget til en slags trapp/stige som man kan benytte for å komme seg over (bilde #5).

Bilde #11: Utsikt utover Hjelvika fra Daurmålskaret.
Bilde #12: Toppen av Haugbukkberget ("Nakken") [436 m.o.h.].

Stien oppover gjennom skogen var veldig grei å følge. Etter å ha gått i skogen et lite stykke kom jeg til nok et gjerde som måtte krysse (antagelig et gjerde mellom to forskjellige eiendommer), men også her var det bygget trapp over gjerdet, slik at det var lett å komme seg over (bilde #8). På knapt 350 høydemeter kommer man til Daumålskaret, hvor det er fin utsikt mot nordvest, utover Hjelvika, Hjelvikbukta, og like ut på Gjermundneset (bilde #11). Jeg ble ikke stående lenge her, men fortsatte videre opp på toppen, hvor jeg i tillegg til utsikt vestover, også hadde utsikt mot Vågstranda, og utover Romsdalfjorden (bilde ## 13 - 16). Det var noe lavt skydekke denne dagen, ellers hadde jeg nok hatt utsikt også sørover mot traversen mellom Svartevasstinden og Trolltinden; men disse toppene er såpass høye at de raget godt opp i skydekket denne dagen.

Bilde #13: Utsikt mot Vågstranda.
Bilde #14: Utsikt innover Langfjorden.

Fra Nakken, eller Haugbukkberget, tok jeg meg ned til en liten knaus som kalles Bjørnatua [406 m.o.h.], og som bare ligger kanskje 200 meter fra toppen. På vei ned hit endret utsikten seg en anelse; ikke mye, men man kommer litt lengre nord, og vinkelen derfra gjør at man får sett litt mer av Gjermundneset og av Vestnes(bilde #17). Ned til Bjørnatua, og videre nedover i retning Hjelvikneset, var det ingen sti, og dermed heller ikke noen merking, hverken med skilt, eller med rødmaling på trær og steiner. Jeg hadde imidlertid på forhånd bestemt meg for å ta Haugbukkberget og Høgåsen [149 m.o.h.] på én og samme tur; så jeg hadde tatt på meg gode turstøvler som duger i myrlendt område, og jeg lot meg ikke stoppe av at der ikke var noen sti mellom disse to toppene.

Bilde #15: Sekken.
Bilde #16: Utsikt mot Molde.

Jeg hadde studert kartet på forhånd, og var selvfølgelig klar over at det var bratte fjellsider ned på begge sider av Nakken/Haugbukkberget, men jeg visste også at det omtrent rett nordover gikk en rygg som ikke var brattere enn at det skulle gå an å følge den. Jeg aktiverte Varsom-app'en på telefonen min (bilde #22), og brukte inklinasjons-kartet i app'en til å navigere mellom de bratte partiene, slik at jeg unngikk at det ble for bratt for meg. Nedover denne fjellryggen var det vekselvis nokså tett skog og mer glisen skog med myrlendte flater i de åpne partiene (bilde ## 19 & 20). Jeg forsøkte i størst mulig grad å holde meg til de åpne partiene, for ikke å gjøre turen vanskeligere for meg selv enn nødvendig; men det var også enkelte halvbratte nedstigninger, hvor det kunne være greit å ha noen trær å holde i.

Bilde #17: Utsikt fra Bjørnatua [406 m.o.h.], mot Gjermundneset, Vestnes og Furlandet.
Bilde #18: Haugbukkberget ("Nakken") sett fra Bjørnatua [406 m.o.h.].
Bilde #19: Skogen på Haugbukkberget er overveiende furuskog...
Bilde #20: ...men der er også myrlendte områder med rikelig med blåbærlyng.

Jeg kom meg etterhvert ned i gropa mellom Haugbukkberget og Høgåsen, og fortsatte opp igjen på andre sida. Bunnen av skaret ligger på nokså nøyaktig 130 m.o.h., mens toppen på Høgåsen ligger 149 m.o.h., så man må opp igjen nesten 20 høydemeter. Det er selvsagt ikke så mye, men her er terrenget litt ulendt, og det var fortsatt ikke noen sti å følge. Jeg brukte nå kartet i Peakbook-app'en på telefonen min, og peilet meg nordvestover, direkte i retning av Høgåsen. Som en kuriositet kan nevnes, at etter ca. 100 meters gange fra jeg passerte bunnen av skaret, indikerte samtlige kart-app'er på telefonen min at jeg nå befant meg rett over Hjelviktunnelen (bilde ## 21 - 23).

Bilde ## 21 - 23: Her viste alle kartappene mine at jeg befant meg rett over Hjelviktunnellen. Veibanen omtrent midtveis i tunnellen befinner seg ca. 83 m.o.h., hvilket betyr at jeg på 145 m.o.h. her stod ca. 62 meter over vegbanen.

På Garmin-appen, la jeg forøvrig merke til at der var inntegnet to forskjellige stier opp på Høgåsen (bilde #23), og at jeg befant meg ikke mer enn kanskje drøyt 100 meter fra den ene av dem. Jeg peilet meg da inn på denne, og ganske riktig, så dukket det plutselig opp en fin og tydelig, og faktisk rødmerket sti der i skogen, som det bare var å følge et lite stykke nordover, til jeg stod på toppen av Høgåsen.

Bilde #24: Fra Høgåsen sees blant annet en vakker, liten, privat småbåthavn.
Bilde #25: Høgås-toppen [149,1 m.o.h.] med blant annet postkasse og en hengekøye.
Bilde #26: Rett nedenfor toppen, var det laget til ikke bare én benk å sitte på,...
Bilde #27: ...men to; begge strategisk plassert med tanke på dem som vil nyte utsikten.

På Høgåsen var det postkasse med bok til å skrive seg inn i (bilde #25), og forholdene var tilrettelagt med en hengekøye, såvel som et par benker å sitte på (bilde ## 26 & 27). Toppen hadde først og fremst utsikt vestover, dvs. utover Hjelvikbukta og utover mot Gjermundneset; østover og nordover var furuskogen for tett til at det var noen utsikt å snakke om.

Bilde ## 28 - 31: Fra Høgåsen [149,1 m.o.h.], var det en godt merket sti ned til Hjelviksvingan og Juvika. Og helt nede ved vegen som går rundt neset, var det igjen bygget en slags trapp, som skulle gjøre det lettere å komme seg over gjerdet.

Ned fra Høgåsen valgte jeg å fortsette nordvestover (se kart), og følge den nordligste av de to stiene som fører dit opp. Denne var rødmerket, og fin og tydelig å følge, akkurat som den andre; og det var bare å dure på. Det tok ikke lange tiden før jeg var nede ved den smale bilveien som går rundt neset ("Hjelviksvingan"). Nede ved veien, der stien krysset et gjerde, var det nok en gang tilrettelagt med en slags trapp som er til hjelp når man skal over gjerdet (bilde #31). Herfra fulgte jeg så bilveien sørover langs østsida av Hjelvikbukta, til der veien svinger opp på riskveien (E136). Hjelviksvingan og Vikåsveien kommer inn på riksveien på samme sted, i ett felles kryss, så her var det bare for meg å krysse riksveien, og fortsette oppover Vikåsveien, til jeg var tilbake der jeg hadde bilen stående.

Bilde #32: Utsikt fra Høgåsen og innover i Hjelvikbukta.
Bilde #33: Utsikt fra Høgåsen [149,1 m.o.h.] utover mot Hjelvikneset.