Til Norafjellet med isbrodder og skistaver (22.01.2023)

Start point Soggemoen (50m)
Endpoint Soggemoen (50m)
Ascents Norafjellet (959m) 22.01.2023
Visits of other PBEs Norafjellet - parkeringslomme (50m) 22.01.2023
Bilde #1: Utsikt mot Åndalsnes.
Bilde #2: Jeg er tydeligvis ikke den eneste som har gått her i vinter.

Jeg har seks ganger før vært på Norafjellet. Som regel har jeg bare vært innom på vei til eller fra noen av toppene som omkranser Adelsbreen, men denne dagen var det vinter og korte dager, så jeg gikk bare opp til Norafjellet og ned igjen. For de som måtte ønske seg en mer detaljert turbeskrivelse m.h.p. Norafjellet, viser jeg til mine tidligere turbeskrivelser:

1. Reconnaissance Hike to Mount Nordre Trolltind
2. Visiting Mount Nordre Trolltind with my Son
3. Fot- og klyvetur til Soggefjellet og Setergjelstinden
4. To Mt Store Trolltind Via Mt Norafjellet and Mt Trollklørn
5. Via Norafjellet til Lavskar-renna
6. Til Lavskar med teleskopstige

Jeg parkerte rett over veien fra campingplassen på Soggemoen. Derfra går det to stier opp til Orabotnen; den ene går over Soggeberget, og følger naturlig fjellryggen videre opp til Orabotnen, mens den andre starter ca. 250 meter lengre sør, vis-à-vis Soggemoen gård, og går gjennom skogen på vestsida av fjellet rett opp til Orabotnen. Denne dagen valgte jeg ruta over Soggeberget. Stien var vekselvis dekket av snø og is oppover, og i den nedre delen av traséen var snøen temmelig våt, hvilket passet meg bra denne dagen. Jeg hadde nemlig kjøpt meg noen nye vinterstøvler Hanwag Ancash II GTX, som jeg ønsket å prøve ut i våt snø, pluss at jeg hadde kjøpt en ny størrelse Snowline-brodder, som jeg ønsket å teste ut sammen med støvlene, for i og med at Hanwag-støvlene har god polstring og tykke vegger, og gjør litt mye ut av seg, hadde jeg måttet gå opp en størrelse i Snowline-brodder (til XL) for å få dem på støvlene. Til å begynne med var ikke snømengden verre enn at det lot seg gjøre å følge stien; men etterhvert ble snømengden og -dybden såpass stor at det ikke lot seg gjøre å se hvor stien gikk. Jeg fulgte da til dels fotspor som andre hadde etterlatt seg i snøen, og dels gikk jeg etter GPS'en min. Været var imidlertid fint, så jeg tok meg fram dels også ved bare å peile meg inn etter landskapet.

Bilde #3: Ved postkassa oppe ved orabotnen.
Bilde #4: Jo høyere opp man kommer, jo bedre blir utsikten.

Fra Orabotnen fulgte jeg rødmerkingen på trærne det første lille stykket, men så kom jeg til et parti der det var mye å spare på bare å gå rett oppover på den hardpakkede snøen, i stedet for å følge stien, som på en måte går en omvei litt lengre til venstre. Her peilet jeg meg bare inn på en knaus høyere oppe, og gikk oppover rett mot denne; ettersom jeg har vært på Norafjellet såpass mange ganger før, og viste at jeg ville komme inn igjen på stien der. Ved varden oppe på toppen var det bare å få i seg litte grann proviant og drikke, og så ta fatt på turen ned igjen. På tilbakeveien fulgte jeg stort sett mine egne spor ned igjen, med unntak av et par steder der snøen hadde vært så hardpakket at jeg ikke hadde etterlatt meg noe særlig til spor der jeg hadde gått, og der mistet jeg gjerne sporet et lite stykke før jeg fant det igjen. Nede på ca. 350 m.o.h., dvs. litt nedenfor Orabotnen, resulterte dette i at jeg fulgte en adskillig brattere trasé nedover et stykke, og der ville jeg nok fått problemer om det ikke hadde vært for at der var så mange trær å holde seg i.

De nye støvlene og broddene fungerte helt utmerket. Jeg har andre fjellsko/støvler som er bedre å gå med når det er tørt, men som blir helt gjennomvåte og ("soaket") når man går i våt snø eller gjennom et myrlendt område; så jeg var godt fornøyd med at jeg nå endelig hadde funnet meg fjellstøvler som er tette nok til at de holder vannet ute.

Bilde #5: Store Trolltind [1788 m.o.h.] kommer til syne i det man nærmer seg Norafjellstoppen.
Bilde #6: Ved varden på Norafjellet, med Romsdalshornet, Lillehornet, og Hornaksla i bakgrunnen.