Topptur til Hegguraksla med Dag (20.03.2022)

Start point Hauge P-plass (383m)
Endpoint Hauge P-plass (383m)
Ascents Hegguraksla (1,219m) 20.03.2022 14:25
Visits of other PBEs Høgsætra (702m) 20.03.2022 14:25
Nysætra (769m) 20.03.2022 14:25
Bilde #1: På veien oppover mot Høgsætra [702 m.o.h.] og Nysætra [769 m.o.h.].
Bilde #2: Hegguraksla i sikte.

Vi kjørte denne dagen inn til bygda Fjøra i Fjord Kommune, og tok der av fra Tafjordvegen, og tok Bygdevegen opp til Hauge [390 m.o.h.], hvor det er tilrettelagt en flott parkeringsplass. Vi kunne spenne på oss skiene allerede ved parkeringsplassen, enskjønt de måtte av igjen når vi skulle krysse veien like ovenfor parkeringsplassen. Vi krysset over et bratt jorde, og kom opp på veien igjen litt høyere oppe, hvor den ikke var brøytet, og kunne så følge denne videre oppover mot Nysætra. Vegen opp dit er en slags hårnålsvei, men det er i grunnen like greit, så blir det ikke for bratt. Andre hadde gått samme vegen både denne dagen og tidligere, så vi hadde fine spor å følge opp til sætrene.

Bilde #2: På Nysætra [769 m.o.h.] med Hegguraksla [1219 m.o.h.] i bakgrunnen.
Bilde #4: Utsikt utover Norddalsfjorden.

Vi hadde ikke på forhånd helt bestemt oss for om vi skulle ta turen opp på Mefjellet [1100 m.o.h.] eller Hegguraksla, men siden vi begge hadde vært på Mefjellet før (riktignok på sommerstid), bestemte vi oss for Hegguraksla. Det gøyeste hadde selvsagt vært å fortsatt helt opp på Blåfjellet [1600 m.o.h.], men til det var vi klar over at vi hadde startet alt for sent på dagen. Det var litt bratt og samtidig litt isete opp bratta for å komme opp på selve Hegguraksla, så der hadde det vært fint å ha skarejern, men det hadde vi ikke med oss, så her måtte vi hele tiden plante stålkantene hardt nedi snøen for ikke å skli sideveis nedover, men vi kom oss nå til slutt opp på Hegguraksla på ca. 1030 m.o.h. (se kart). Hegguraksla er en fjellrygg som strekker seg herfra og nesten rett østover like opp på Blåfjellet. Vi gikk opp på en knaus på Hegguraksla som ligger 1219 m.o.h., og som er den knausen som her i Peakbook er avmerket som "Hegguraksla". Her oppe var vinden ganske kraftig, men vi fortsatte nå likevel opp på den neste knausen (Bilde #5), som ligger 1357 m.o.h. Nå var imidlertid klokka blitt mange, og vi ville helst ned igjen fra fjellet før det ble mørkt, så vi lot være å bestige den neste knausen (Bilde #6), som ligger på 1410 m.o.h., og tok i stedet av fellene, og rant mer eller mindre ned igjen samme veien som vi var kommet opp (se kartet for detaljer).

Bilde #5: Oppe på Hegguraksla, på 1357 m.o.h.
Bilde #6: Utsikt videre oppover Hegguraksla. Knausen på bildet er på 1410 m.o.h.