Løpetur over Rundemanen med besøk på Lørdagsknausen (25.07.2019)

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint Haukelandsbakken (150m)
Characteristic Jogging
Ascents Lørdagsknausen (440m) 25.07.2019 21:18
Søre Midtfjellet (450m) 25.07.2019 21:18
Rundemanen (568m) 25.07.2019 21:18
Utsikt fra Lørdagsknausen over Ulriken, Svartediket, deler av Bergen, og Løvstakken.

Akkurat som det har vært noen andre ganger denne sommeren, hadde jeg også denne kvelden lyst til å få med meg noen nye PBE'er i forbindelse med min ukentlige løpetur over Rundemanen, og jeg hadde på forhånd studert kartet nøye, og bestemt meg for å legge turen om Lørdagsknausen denne dagen. For å være sikker på at jeg fant fram, hadde jeg også printet ut et kart, som jeg tok med meg i lomma. Jeg la i vei innover Ulriksdalen til enden av Svartediket, la så kursen oppover Våkendalen, og fulgte grusveien oppover forbi Tarlebøvannet og like opp på Rundemanen.

Masten på Rundemanen.

Fra Rundemanen la jeg turen langs Lille og deretter Store Tindevann i retning Blåmanen SØ, ettersom jeg visste Lørdagsknausen lå litt nedi fjellsida nedenfor sørøst-toppen av Blåmanen, og jeg hadde lest meg til at det skulle gå en gammel vei ned dit fra Blåmanen SØ. Denne veien var imidlertid ikke lett å finne. Jeg hadde sett etter den sist jeg var på Rundemanen også, uten å finne den; men denne dagen gikk det opp for meg at veien var der, rett foran øynene mine; den var bare fullstendig overgrodd med gress, fordi den ikke er i bruk lenger. "Jeg håper det ikke er orm her," tenkte jeg og vasset uti graset. Men graset var vått, og jeg hadde bare joggesko på meg, så der det var mulig, forsøkte jeg å gå i skogen ved siden av denne gamle traséen, for skogbunnen var jo stort sett nokså bar. Etterhvert som jeg nærmet meg Lørdagsknausen, kom jeg ned i et nokså myrlendt parti, og jeg angret på at jeg hadde valgt å sette kursen mot lørdagsknausen i såpass uegnet skotøy. Jeg burde enten tatt turen til Lørdagsknausen i forbindelse med for eksempel en fjelltur fra Kobbeltvedt opp til Blåmanen, da ville jeg mest sannsynlig hatt en eller annen form for fjellstøvler på meg. Alternativt kunne jeg tatt turen med et par andre joggesko jeg har, som har GoreTex-membran i seg.

"Blåmanen SØ" sett fra Lørdagsknausen.
Utsikt fra Lørdagsknausen mot Svartediket og Årstad.

Etterhvert stod jeg imidlertid på Lørdagsknausen slik jeg hadde planlagt, og jeg fikk tatt noen bilder, slik at utsikten derfra kunne dokumenteres. Så fortsatte jeg turen langs den gamle, og ikke veldig synlige veien mot Søre Midtfjellet. Også her var det dels ulendt, og dels myrlendt og vått. Det lot seg greit gjøre å komme seg frem, men skoene ble gjennomvåte. Jeg hadde løpt fra pendlerleiligheten min i Haukelandsbakken opp til toppen av Rundemanen, og videre derfra til Blåmanen SØ, men fra Blåmanen SØ via Lørdagsknausen til Søre Midtfjellet var det bare å glemme løpingen. Har var det bare å være fornøyd med litt raskt gangtempo, så får vi heller ta igjen løpingen en annen gang.

Fjellhytten på Søre Midtfjellet. Knausen rett ved der flaggstanga står, er høyeste punktet på Søre Midtfjellet.

Fra Søre Midtfjellet og Fjellhytten fulgte jeg fjellryggen ned til Heimtun og turveien over Knatten, og derfra løp jeg den vanlige veien tilbake til Haukelandsbakken, der jeg bor når jeg er i Bergen.

Kveldsstemning over Bergen by.