Løpetur over Rundemanen, Blåmanen og Søre Midtfjellet (10.07.2019)

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint Haukelandsbakken (150m)
Characteristic Jogging
Ascents Blåmanen Nord (561m) 10.07.2019
Blåmanen Vest (552m) 10.07.2019
Søre Midtfjellet (450m) 10.07.2019
Rundemanen (568m) 10.07.2019
Rundemanen Vest (557m) 10.07.2019
Visits of other PBEs Heimtun (310m) 10.07.2019 21:36
Rundemanen Radiostasjon på toppen vest for "hovedtoppen".
Radiomasten på Rundemanen.

Fra Haukelandsbakken til enden av Svartediket brukte jeg 0:21:20, til Tarlebøvannet 0:40:26 fra utganspunktet, og opp til Rundemanen Radiotårn 0:56:53. Jeg har sammenlignet med et hav av tidligere løpeturer opp dit, og så vidt jeg kan se i Endomondo-appen min, er dette det raskeste jeg noen gang har løpt opp dit. Vel oppe på Rundemanen tok jeg meg imidlertid litt bedre tid, og gikk og løp litt om hverandre, og stoppet opp innimellom for ta litt bilder. Først bar det over til "vest-toppen" med den gamle radio-sendestasjonen, deretter ned Rundemansveien til Store Tindevann, og så opp på nord-toppen av Blåmanen, som har det høyeste punktet på det fjellpartiet som går under navnet Blåmanen.

Lille (nærmest) og Store Tindevatn sett fra Rundemanen. Ulriken med sin karakteristiske mast sees i bakgrunnen, og "Vidden" sees til venstre for Ulriken.
Bilde av Blåmanen tatt fra Rundemanen, oppe ved den gamel sendestasjonen. Den har en rekke knauser og topper, og flere små tjern innimellom disee. Ulriken sees i bagrunnen.

Fra Blåmanens nord-topp satte jeg over til vest-toppen, som er den med best utsikt utover Bergen by, og som også er utsmykket med to store varder. Fra denne toppen er det svært så bratt ned på vestsiden, hvor man kan stå og se rett ned på Brushytten. Igjen tok jeg meg tid til å fotografere litt, og så peilet jeg meg inn på Søre Midtfjellet, som er godt synlig her oppe fra, og som jeg hadde som neste destinasjon.

På vest-toppen av Blåmanen med ene varden i bakgrunnen, og Ulriken bak der igjen. Denne Blåmanstoppen har fin utsikt i nesten alle retninger.
Fra Blåmanens vest-topp ser man rett ned på Brushytten, og det er styggbratt ned dit. Blåmansvatnet til venstre.

Jeg småjogget ned Blåmansvegen, en ulendt tursti, opprinnelig bygget opp ved hjelp av store steinblokker, men som ikke har vært vedlikehold på mange år, og hvor det derfor ikke lenger er noe grus eller finere masse mellom steinene. Etter litt kommer man ned på grusveien som kommer fra demningen oppe ved sørenden av Store Tindevann, og det blir lettere å løpe, men jeg løp ikke langt på grusveien før jeg tok av til venstre gjennom skogen, på en sti som fører bort til Fjellhytten, sør på Midtfjellet. Fra fjellhytten bar det videre nedover mot Knatten. Her er terrenget ganske ulendt enkelte steder, så jeg endte med å løpe og gå mer vekselvis. Man kommer til slutt ned til ei hytte kalt Heimtun, tilhørende IOGT-losjen, og her tar man til høyre, og følger en grei og fin stid som fører ned til veien over knatten like ovenfor Starefossen.

Søre Midtfjellet sett fra vest-toppen på Blåmanen. Blåmansvatnet i forgrunnen.
En knaus på Søre Midtfjellet, som jeg i farten tok for å være høyeste punktet. Dersom høydekurvene på kartet stemmer, er imidlertid fjellknausen ved Fjellhytten enda en meter høyere. Blåmanen med sin stupbratte fjellside sees i bakgrunnen.