På Telemark-ski til Alnestinden med min datter (25.05.2019)

Start point Alnesreset (870m)
Endpoint Alnesreset (870m)
Ascents Alnestinden (1,663m) 25.05.2019
Meg og min yngste datter på vei opp mot Alnestinden. Tåka lå tett, og det var ingen utsikt.

Det var min yngste datter som gjerne ville ha meg med på Alnestinden denne mai-dagen. Jeg hadde vært der halvannen måned tidligere (se turbeskrivelse fra 06.03.2019), men da var Trollstigen stengt, og jeg gikk helt fra Isterdalen for å komme meg opp. Nå var Trollstigen åpen. Værmeldingen for området var ikke den beste, men vi kjørte nå inn til Alnesreset ikke så langt fra Trollstigsenteret, spente på oss skiene, og gikk opp derfra. Jeg hadde egentlig forsøkt meg på Alnestinden hele fire ganger tidligere, men kun nådd tåppen én gang. Det var derfor ikke så vanskelig for datteren å overtale meg, for jeg hadde så absolutt behov for å bedre Alnestind-statistikken min.

Det var ikke mye til utsikt på denne turen,...
...men litt bedre ble det når vi kom ovenfor skydekket.

Nedenfor var det igrunnen grei sikt, men tåken tetnet til på vei oppover, og det ble etterhvert ikke noen utsikt å bivåne. Deler av turen var det heller ikke noen landemerker å orientere seg etter; og hadde det ikke vært for at jeg hadde vært der før, og kunne veien, hadde vi blitt tvunget til å snu. Et ungt par som startet litt etter oss, og som gradvis drog innpå oss, ropte frem til oss, og spurte om det var Alnestinden vi var på vei til. Vi svarte ja, og da spurte de om ikke det lå lengre mot venstre. Jeg forklarte at det gjorde det, men at det gjalt å ikke gå for nær østryggen av Alnestinden, for der kan det rase både stein og snø.

Undertegnede på vei opp mot Alnestinden.

Vi kom oss etterhvert høyt nok opp til at vi kunne dreie mot venstre, og passere mellom to fjellknauser som man må mellom for å komme seg opp. I hengedalen ovenfor krysset vi frem og tilbake, og nådde så toppen, hvor vi fikk i oss litt mat og drikke før vi satte av sted ned igjen. Jeg hadde Telemarkski og datteren Randonée. Når jeg sleit meg opp bakkene tenkte jeg stadig på at jeg snart må ta meg råd til Randonée-ski jeg også, for å kunne holde tritt med de jeg er på tur sammen med. Men det å renne ned igjen på Telemark-ski er en helt unik opplevelse, og på turen ned var alle tanker om nytt topptur-utstyr glemt - i hvert fall for denne gang.

Min yngste datter i Randonnée-outfit. Her nærmer vi oss toppen på Alnestinden.