Til Båten og Liahornet i vintervær (14.11.2015)  4

Start point Flate parkeringsplass (85m)
Endpoint Flate parkeringsplass (85m)
Ascents Båten (819m) 14.11.2015
Fjellet "Båten" fotografert på vei ned igjen. Varden er plassert omtrent midt på, men fjellet er en anelse høyere i hver ende. Med den fasongen er det ikke så rart at fjellet har fått det navnet det har.

Denne dagen hadde vi egentlig tenkt oss opp på enten Trolltinden (1070 m.o.h.), men på grunn av været ble turen kortere og veldig annerledes fra det vi hadde tenkt. Vi parkerte på Flate, og fulgte seterveien opp til Flateseter slik vi også hadde gjort ved noen tidligere turer. Da vi var kommet ovenfor Flatesetra og klar av skogen, begynte det å snø ganske heftig, og etterhvert innså vi at det antagelig ikke var så trygt å begi seg opp hverken på Trolltind eller Ytstetind denne dagen. Men Båten måtte kunne la seg gjøre...

Snøvær og blest gjorde at vi nøyde oss med Båten og "Liahornet" denne dagen.

Med tanke på Trolltinden hadde vi siktet oss inn på Båtreset (se GPS-tracking) oppe ved foten av Ytstetind, og planen var å gå videre fra Båtreset ned til Nedste Trollvatnet, og så derfra opp på Trolltind. Etterhvert som vi klatret oppover mot Båtreset, så vi imidlertid at både Ytstetind og Trolltind ble mer og mer innhyllet i skyer, samtidig som snøen pisket oss i ansiktet, og vi måtte se i øynene at dette bare kom til å bli tull. Dermed la vi kursen mot Båten i stedet. Den er da også over 800 meter høy, så det er nå ikke så verst en topp å bestige det heller, kom vi frem til. Vi fulgte ikke noen bestemt sti opp på Båten, og det er da heller ikke nødvendig. Vegetasjonen her er såpass karrig, med bare litt mose og lyng, som nå var dekket av snø. Vi skrådde nordvestover opp sida av Båtreset med kurs rett for Båten, nådde østre "toppen", og gikk så derfra bort til varden.

Snø og surt vær på Båten.

Etter å ha tatt noen bilder og skrevet oss inn i boka, fant vi ut at vi for variasjonens skyld skulle gå en annen vei ned igjen. Vi gikk derfor ned på sørsida av båten, og siktet oss inn på en varde på en fjellknaus som folk i Tomra kaller Liahornet. Men Liahornet har primærfaktor 0 og er derfor egentlig ikke et fjell, det bare ser slik ut fra Tomrefjorden. Etterhvert som vi nærmet oss fant vi derfor ut at vi ikke gadd likevel (vi begynte å bli kalde og våte), så vi bare rundet vestenden av Båten, kom opp på nordsida, og peilet oss ned mot Flatesetra; og derfra ble det så seterveien ned igjen til Flatebygda.

Eldstesønnen ved varden oppe på "Båten", i ferd med å registrere turen på en eller annen telefon-applikasjon. Ikke så vanskelig å se hvilken side det snødde fra denne dagen...