Bjørnetua og Vardjellet (10.10.2015)  4

Start point Remmemsdalen Parkering (190m)
Endpoint Remmemsdalen Parkering (190m)
Ascents Bjørnetua (518m) 10.10.2015
Vardfjellet (705m) 10.10.2015
Visits of other PBEs Remmemsdalen Parkering (190m) 10.10.2015
Fra Bjørnetua er det finfin utsikt til Tresfjordbrua, til Vikebukt, mot Sekken, og innover Langfjorden.

Dette var en tur søstra mi ønsket seg til fødselsdagen sin, og da var fjellene ovenfor Remmemsbukta noe vi hadde en akkurat passe nostaligsk tilknytning til. Vi vokste opp med farmor og farfar bosatt i Remmemsbukta, og pleide som barn ofte å besøke dem når vi hadde ferie. Den gangen var det langt mindre fokus på trening og almennhelse enn hva vi har i dag, og på fjelltur var det sjelden vi gikk lengre enn til den røde postkassa på trestammen ved Remmemsetra. Som barn hadde derfor ingen av oss vært hverken på Bjørnetua eller Vardfjellet, men jeg hadde vært på begge toppene noen uker før vi nå tok turen opp denne vakre høstdagen.

Min mor, min søster, og en niese av meg på toppen av Bjørnetua. Remmemstinden sees i bakgrunnen.

Vi betalte de 30 kronene i bompenger, og kjørte Hellandseterveien opp til parkeringsplassen i Remmemsdalen. Derfra la vi så ut til fots, og gikk først opp til neste parkeringsplass, som ligger rett nedenfor Remmemseter. Her finner man som nevnt en rød postkasse på et tre, og inni postkassa finnes en bok hvor man kan skrive seg inn om man så måtte ønske. Akkurat her finnes også en bro over Remmemselva. Vi krysset elva ved hjelp av broen, og fulgte grusveien opp til Salthammerseter.

På Vardfjellet (750 m.o.h.). Remmemstinden i bakgrunnen.

På Salthammersetra er det flere fine hytter. Vi hilste høflig på noen hytteeigere, og fant deretter stien opp mot Bjørnetua. Litt myrlendt var det helt i starten, men deretter fin sti gjennom skogen og oppover fjellsida. Fra Bjørnetua beundret vi den nye og vakre Tresfjordbrua, før vi begav oss videre opp til Vardfjellet. På Vardfjellet ble mat og drikke funnet frem, foruten sjokolade som min søster hadde tatt med. Med nye krefter etter et måltid mat, tok vi så samme veien tilbake til Remmemsdalen. Stien ned fra Vardfjellet er helt grei, men fra Bjørnfjellet ned mot Salthammersetra er det et par partier hvor det kan oppleves litt bratt for mange dersom det har regnet og er glatt og sørpete.

Undertegnede på Vardfjellet, med nordøstryggen av Remmemstinden i bakgrunnen.