Santa Domingo - dragetre rundtur (28.01.2024)

Start point Santa Domingo (395m)
Endpoint Santa Domingo (393m)

Vi kjørte til Santa Domingo og parkerte bilen. Her går det flere ruter, men vi valgte den relativt korte dragetre ruta (Dragos Salviterra).

Fulgte derfor skilt til rute GR130 og skilt med dragetre logo til sti som gikk bratt ned dalsiden og opp på andre siden. Her var det flere huler, noen var bebygget og ble tydeligvis brukt. Stien fortsatte langs en vei bortetter noen jorder. Etter ca en halv times gange kom vi til ett veikryss der vi tok til høyre skiltet PR LP 9-3 og Dragos Salvatierra. Dette var en sti som gikk opp mellom bananplantasjer og andre vekster.

Etter en liten stund var det skltet Dragos Salviterra til høyre, vi fulgte den og kom kjapt til noen store dragetrær. Vi hadde mistforstått turbeskrivelsen litt og trodde vi skulle fortsette på denne stien, så vi gikk altfor langt, det er kun en kort avstikker til trærne så skal man gå tilbake til PR LP 9-3 igjen.

Vi gikk så tilbake til stikrysset og fulgte PR LP 9-3 videre oppover.. Stien ble etterhver til en betongvei forbi noen hus. Betongveien gikk over til asfaltvei og vi holdt til høyre i krysset ved El Jaral. Fulgte så denne asfaltveien videre. Ikke ta til høyre i kryss litt senere, men fortsett på denne asfaltveien. Den tar etterhvert en u-sving ved Fierente de la Huerta og går nedover på venstre side av dalen vi krysset i starten. Aafalten blir etterhvert til en steinsatt vei som går helt ned til Santa Domingo. Vi ble stoppet på veien av en 81 år gammel tysk mann som gjerne ville gi oss appelsiner. Han snakket ikke engelsk, men vi fikk stotret litt på det lille tysken vi kan og det viste seg at han hadde kjøpt seg en eiendom her for noen uker siden og var travelt opptatt med å få hagen i orden. Det var veldig gode appelsiner.

Fin og relativt lettgått tur. Bjørn var med.

Mer om turene vi gikk på La Palma på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/15/la-palma-la-isla-bonita/

Godt merket stistart
Frodig dal
En av mange huler i dalen
Stort dragetre
Nydelige appelsiner
Dalen Barranco de los Sables vi krysset i starten av turen