Caldera de Taburiente (26.01.2024)

Start point Mirador de los Brecitos (1,083m)
Endpoint Angustias (238m)

Vi kjørte ned til Parkeringa ved Baranco de las Angustias. Her sto det taxi klar for å ta turister opp til Mirador de los Brecitos. Vi delte taxi opp med ett annet par som kom til parkeringa samtidig som oss. Taxien kostet 51 euro totalt. Svingete smal vei oppover til Brecitos. Vell framme var det bare å følge godt merket sti nedover i terrenget mot camoingplasen og infosenteret. Fin sti å gå på mellom trærne med god utsikt underveis.

Nede ved elveleiet i bunnen av dalen de Taburiente, der det var stort sett stein og veldig lite vann, fulgte vi skilt mot Hojo Verde og Cascada de la Fontanta. Det var endel stigning på grei sti i skog, men med fin utsikt underveis. Cascade de la Fontanta var et lite fossefall, ikke mye vann i det nå, men fin utsikt over dalen. Vi valgte å fortsette videre til Hoyo Verde, men vi viste ikke hva det var. Mer stigning og vi trodde kanskje vi skulle komme til en liten fjelltopp etterhvert. Det gjorde vi ikke, og vi valgte å snu etter en god stund, da stien gikk litt eksponert bortover ett fjellparti, og vi begynte å kikke på klokka, var endel kilometer igjen til bilen og vi ville gjerne komme ned før mørket kom. Etterpå så vi at det var like før vi var framme.

Vi gikk samme vei tilbake til de Taburiente og spiste niste ved campingplassen der det var satt ut bord, og gikk en kort tur innom infosenteret. Så fulgte vi stien mot parkeringa ved Barrancp de lad Angustias. Godt tilrettelagt sti bratt nedover dalkanten som etterhvert kom ned til elva i bunnen av dalen. Stien fulgte så elveleiet som var relativt tørt, og gikk delvis i elveleiet og delvis ovenfor elveleiet helt ned til parkeringa som vi ankom i det sola begynte å gå ned. Bjørn var med.
Mer om turene vi gikk på La Palma på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/15/la-palma-la-isla-bonita/

Utsikt fra Morador de los Bercitos
Fin sti fra Brecitas
Utsikt, litt disig pga Kalima
Nær Hoyo Verde, nærmer oss kraterkanten
Langt opp til kraterkanten nå
Stien går delvis i elveleiet