Pico Bejenado (24.01.2024)

Ascents Pico Bejenado (1,852m) 24.01.2024

Vi tok taxi fra El Paso til Pista Valencia. Det kostet ca 13 euro. Ved Pista Valencia står det ett taxi skilt med telefonnummer til taxi, og det er slutt på den asfalterte veien, og taxien ville ikke kjøre lengre. Det var også flere andre biler parkert her. VI gikk oppover grusveien som ikke er av spesielt god kvalitet, men det går ann å kjøre videre, og ett par biler hadde gjort det.

Etter en stund kom vi opp til en plass med infoskilt. Her skulle vi gått opp skogsbilveien til venstre, men vi gikk feil og fortsatte videre på grusveien. Grusveien endte i en sti som førte til en skogsbilvei. Her var det skiltet mot Bejenado, men via Roque de los Cuervos, som ikke var den stien vi hadde tenkt å følge opp. Det var også skiltet mot Pista de Valencia og vi fulgte det skiltet. God skogsbilvei å gå på og etter en liten stund dukket skiltet mot den riktige stien mot Bejenado opp (por Peteroglyfs). Fra nå var det godt skiltet i alle kryss.

Etter en stund pekte skiltet mot Bejenado mot en sti som går opp til høyre fra veien. God sti. Vi valgte å ta en avstikker fra stien på ca 300 meter til en stein med hellerisninger som var godt beskyttet i ett metallbur. Gikk tilbake til stien og fortsatte oppover mot toppen. Vi møtte endel folk på veien, så tydeligvis en populær tur. Stien går i store buer oppover i skogsterreng i og er grei å gå. Flott utsikt flere steder underveis og ikke minst på toppen, og langt ned til bunnen av dalen.

Ned igjen fulgte vi samme vei som opp i starten, men fulgte skilt mot Cumbrecita i stikryss ved ett utsiktspunkt. Stien gikk først litt nedover ryggen før ett nytt stikryss der stien mot Cumbrecita går bratt nedover i dalen på motsatt side av der vi gikk opp. Stien går i en bratt side der det er langt ned til dalbunnen, men er en god sti så ingen problem å følge den. Den ender på det populære utkiksstedet Cumbrecita som det går bilvei til, men det er begrenset antall biler der så man få tak i tlllatelse før man kjører opp.

Vi gikk en liten tur ut til utkikkspunktet her før vi satte nesa nedover. Vi ville ikke gå bilveien, så vi fulgte en fin sti mot Eremita de la virgen del Pino, som gikk til venstre for veien. Det var endel opp og ned der den snirklet seg langs foten av fjellet. Etter ca fire kilometer på stien fulgte vi skilt mot Carretera LP302 Salida og kom etter en liten kilometer ut på veien. Det begynte å nærme seg solnedgang, så vi bestemte oss for å haike siste biten hjem. Vi fikk haik med andre bilen som kjørte forbi og de skulle til El Paso så det passet veldig bra. Flott tur som kan anbefales. Bjørn var med.

Mer om turene vi gikk på La Palma på bloggen vår: https://www.bstur.no/2024/02/15/la-palma-la-isla-bonita/

Her gikk vi feil, fortsatte videre på veien, men ta skogsbilveien til venstre