Brattefjell - Seljord, 377/404 (18.10.2023)

Ascents Brattefjell (1,540m) 18.10.2023
Visits of other PBEs Bjåen P-lomme (840m) 18.10.2023

Siste kommunetoppen jeg manglet i Telemark var Brattefjell. Fra Seljord kjørte jeg mot Åmotsdal og videre til Åmot der jeg kjørte inn på Sudbøvegen. Fortsatte på denne til jeg kom til avkjøringa til bomvegen opp til Bjåen P-lomme. Bomvegen kosta 90 kr, betales med vipps. Parkerte ved Bjøåen p-lomme. 100 meter fra denne er det ei bro som er stengt med bom. Overnattet i bilen her.

Neste morgen sto jeg opp tidlig siden jeg hadde en avtale i Seljord om ettermiddagen som jeg måtte rekke. Gikk først ca 2,5 km på grusvei opp til dammen ved Sandsetvatn. Fra Sandsetvatn gikk det sti over myrene. Det har vært kaldt i det siste, og det var nattefrost i natt, så myrene var frosne og stort sett greie å gå. Mye av stien var klopplagt, men endel av kloppene lå under vann, og nå da det hadde vært nattefrost var det da ett islag på de, så måtte gå forsiktig. Kom etterhvert til ett umerket stiskille der jeg holdt til høyre, og gikk på sørsiden av 1101 toppen. Litt stigning opp her før det går ned igjen på tildels gjørmete sti til sørenden av Grotvatni. Fin bro over bekken her.

Fulgte stien bort til ei litta hytte/bu som ligger ved foten av Brattefjell. Deretter var det bare å prøve å finne greiest mulig vei oppover. Først var det ganske bratt skråning med noe kratt før det flatet litt ut og jeg fulgte langs ett bekkefar innover og oppover. Ble gradvis mer snø og stedvis is, så måtte være litt påpasselig, spesielt når det begynte å bli mer steinur mot slutten. Fulgte ett dyretråkk en liten stund før det forsvant i steinura.

Da jeg nærmet meg toppen ble det mer og mer stein, men flatet ut og plutselig så jeg Gaustadtoppen ganske nær. Flott utsikt fra toppen, men var iskald vind så ble ikke så lenge før jeg satte kursen tilbake til bilen igjen. Fulgte stort sett samme vei tilbake. Temperaturen var steget litt utover dagen, så frosten begynte dessverre å slippe taket i myrene og jeg tråkket litt igjennom noen steder. Dette var siste toppen i Telemark. Fin tur i stort sett lettgått terreng, og er nok en fordel med barfrost her for å unngå våte myrer.

Isete sti over myra til Brattefjell