Høgafjellet - fra Gangstø (24.09.2022)

Ascents Høgafjellet (868m) 24.09.2022
Visits of other PBEs Bernessætra (411m) 24.09.2022
Gangstø p-plass (170m) 24.09.2022

Jeg har vært på Høgafjellet en gang før, men da var det null utsikt fra toppen, og masse snø å vasse i. Gikk da fra Blomdalsleitet. Var meldt sol fra blå himmel på lørdagen, så da tenkte jeg at det kunne være fint med en ny tur til Høgafjell for å nyte utsikten. VI kjørte opp til Gangstø p-plass på fredag ettermiddag og satte ut packraftene der og padlet det korte stykket over til andre side og fant en fin teltplass her. Det begynte å mørkne så var bare å få opp teltet så fort som mulig. Vi hadde kjøpt oss ett nytt telt på FINN som vi skulle teste ut, Barents Trollheimen 3 ultralight, og det var ihvertfall veldig greit å sette opp. Ble litt real turmat kveldsmat og litt kortspill i teltet før tidlig kveld. Bjørn padlet avgårde tidlig neste morgen da han skulle på hjortejakt. Jeg drøyde det siden tåka lå relativt tett. Satset på at den skulle lette ganske snart. Tikket inn en melding fra Anne om at hun ville være med på tur, så da fikk jeg veldig god tid før avgang. Padlet etterhvert bort til parkeringa og ventet på Anne som ikke kom før litt før kl 12 blandt annet pga omkjøring. Det er gulmerket sti fra parkeringa til toppen, og faktisk to ruter å velge mellom. Starten er lik for begge. Stien går først rundt Budalsvika, litt småkupert. Noen trapper og noen klopper lagt ut, men tidvis ganske gjørmete og glatt i nedoverbakkene. Stiskille er godt merket i vika der bekken fra Gardstjørna kommer ned. Vi valgte å følge stien videre opp til Gardstjørna. Den går ett lite stykke langs tjørna før det bærs oppover. Her var det endel glatte, våte svaberg, så gikk rolig oppover. Møtte også på en flokk med kyr som var på vei nedover stien. Så går stien litt nedover igjen i vått og myrete terreng til Bernessætra. Fra Bernessætra er terrenget mer lettgått og lite gjørme. Stort sett lett å følge sti som er merket med enten gule pinner eller varder. Fikk etterhert øye på den store varden på Høgafjell, men det kom en tåkesky og la seg over, heldigvis varte det ikke lenge før den forsvant og da vi kom til toppen var det flott utsikt i alle retninger. Litt sur vind, så vi satte oss i le bak varden og tok en god pause på toppen. Ned igjen valgte vi samme løype som opp. Gikk sakte ned lia mot Gardstjørna da det var litt glatt og gjørmete. Bjørn møtte oss da vi kom ned til Storavatnet. Han hadde med seg min packraft så han og Anne padlet tilbake til Gangstø p-plass der Anne hadde bilen, hun skulle kjøre hjem. Jeg gikk langs den alternative stien til Høgafjell ett stykke før jeg satte kursen mot teltet og møtte Bjørn der. Vi koste oss med å steike pølser på pinnebrenner til middag. Neste morgen tok vi det rolig før vi pakket sammen og padlet tilbake til Gangstø p-plass. Blåste litt mer nå, så var litt urolig vann. Fikk akkurat plassert alle tingene i bilen før regnet kom. Anne var med på Høgafjellturen.

Tåka holder på å lette
Stistart og infotavle
Stikryss, vi tok stien til venstre
Berenssætra
Utsikt
Flott vær og utsikt på Høgafjell i dag