Store Hestbreapiggen - Skjåk, 363/404 (17.09.2022)

Ascents Store Hestbreapiggen (2,172m) 17.09.2022
Visits of other PBEs Heimaste Lundadalsætre (765m) 16.09.2022
Sauhytta (1,140m) 16.09.2022
Breheimen nasjonalpark (1,500m) 17.09.2022

Jeg hadde fått med meg Randi, Sivert og Jørgen på tur. De møtte meg på Gardermoen og så freste vi nordover. Kjørte innom Skjåk Almenning sitt kontor for å hente nøkkelen til Sauhytta som vi hadde leid på inatur.no. Kontoret ligger på Bismo, en 5 minutters ekstra kjøretur. Tok av fra RV 15 og fulgte skilt mot Lundadalen. Kjørte så innover FV 484 til nytt skilt mot Lundadalen og fulgte denne veien inn til Heimaste Lundadalsæter der vi parkerte. Ikke verdens beste veistandard, men helt greit å kjøre rolig med vanlig bil. Dette er bomvei, 50 kr betales enten kontakt eller vipps. Satte fra oss bilen på parkeringa ved Heimaste Lundadalsætre og gjorde oss klare til å gå de litt over 9 km inn til Sauhytta. Det begynte å mørkne så hodelyktene måtte på med en gang. God rødmerket sti skiltet mot Trulsbu, som var enkel å følge. Stien krysser først elva og går på sørsiden i skog før det etter ca 1,5 km er ny bro over elva og man kommer over til nordsiden igjen. Følger så nordsiden forbi Yste Sætre og lettgått videre til Sauhytta. Ca 350 meter stigning på litt over 9 km til Sauhytta. Vi brukte nesten tre timer opp. Veldig godt å komme frem. Klokka var nesten midnatt, så vi tente opp i ovnen og la oss til å sove. Hytta er ca 21 kvm og består av ett rom med køyeseng med plass til 4- 5 personer, så det ble fort varmt når vi fyrte opp. Neste morgen var vi klare til avgang kl 11. Været var ikke optimalt, men vi var ikke overrasket for yr hadde meldt tåke på toppen, noe nedbør og masse vind, men yr kan ta feil. Ingen av oss var veldig gira på å starte dagen med vading, så vi fulgte stien mot Trulsbu videre på nordsiden av elva ca 3 km til vi kom til hengebroa litt nedenfor Lundadalsvatnet. Kryssa elva på hengebro og la i vei mot nordryggen til Store Hestbreapiggen. Det var vått i terrenget så vi forsøkte å holde oss der det var mest mulig vegetasjon og unngikk sva som var veldig glatte nå. Litt steinur men fant en ganske grei rute opp til rundt 1500 moh der det flater noe ut en liten stund, men blir mer steinur som resten av turen til toppen var preget av. Etterhvert som vi kom opp i høyden ble det mer og mer snø på steinene og brattere stigning, så det ble ett rolig tempo for å unngå å skli og tråkke feil, samt at man kjente stigninga på pusten. For det meste stabil og grei ur å gå i. Skydekket gikk litt opp og ned, skimtet av og til toppen av låven (2012 moh), men for det meste lå den og de andre høye toppene med nesa i sky. Ved rundt 2000 moh flater det ut og jeg hadde gledet meg til å få litt lettere terreng å gå i den siste kilometeren til toppunktet, men her var det mye nysnø som dekket steinura. Det var utrolig tungt å gå i. Vet aldri hvor langt ned man synker, om man treffer stein eller hull mellom steiner for snøen bærer ikke i det hele tatt. Heldigvis hadde ungdommen krefter igjen så Sindre og Jørgen tråkket spor siste biten opp til toppen. Ble delvis kryping og delvis gåing for å unngå å tråkke i godt gjemte hull. Brukte fem timer fra hytta til toppen. På toppen var det null utsikt men helt vindstille, så vi tok en pause her og fikk i oss litt mat og drikke før vi begynte på tilbaketuren. Det begynte å blåse og snør nesten med en gang vi begynte å gå ned og sporene våre var nesten blåst igjen allerede. Fikk fine hvite øyenbryn og vipper av snøen. Gikk heldigvis raskere nedover selv om vi nå også måtte gå forsiktig i ur med snø. Nå var skoene bløte så vi bestemte oss for å ta en mer direkte rute til hytta så fulgte ryggen mer i vestlig retning, her er den også slakere og letter å gå enn der vi gikk opp. Siktet mot ett stykke av elva der det elva delte seg i mange elveløp for å unngå å måtte vasse i altfor dypt vann. Kom oss greit over, men vannet gikk tidvis godt opp på leggen så skoene ble ikke mindre bløte, men siden vi bare skulle gå til Sauhytta var ikke det så farlig. Kom tilbake til hytta etter ca 8 timer på tur, adskillig raskere på tur ned og ble også en snarvei ved å vade elva og ikke gå opp til broa. Fulgte stien litt over 1 km tilbake til hytta. Da var det bare å få hengt alt vått til tørk, fyre opp og lage mat. Neste morgen prøvde guttene fiskelykke i elva uten hell, mens jeg og Randi gikk en liten tur oppover mot Lundadalsvatnet. Vi så flere fisk som vaka, men de var ikke der fiskerne var så ble ingen fisk til lunsj. Været var veldig likt som gårsdagens. Pakket sammen og forlot hytta i to-tiden og tok fatt på stien tilbake til hytta. Veldig fint å gå den i dagslys og se det mektige landskapet her. Er også en bro over elva ca 1 km nord for Yste Sætre som er perfekt for å komme seg på rett side av elva i forhold til Store Hestbreapiggen om man ikke skal overnatte på Sauhytta. Den gamle stien til Trulsbu gikk over den brua og på sørsiden av elva opp til Lundadalsvannet og er nok fortsatt synlig. Er skilt mot gammel sti og ny sti til Trulsbu ved denne broa. Brukte litt under tre timer ned til lettet litt når vi var på vei nedover, så vi fikk ett glimt av hele Store Hestbreapiggen. Jørgen og Sivert er 15 år, og dette var første 2000 meters toppen de hadde vært på, så litt surt at de ikke fikk noe utsikt fra toppen, men de var utrolig blide og motiverte selv om været og føret var langt fra optimalt. Satser på å få de med på flere turer i bedre vær og sikt senere. Da var det bare å komme seg tilbake til sivilisasjonen, og med litt mat på veien så gikk tiden litt fort, men jeg rakk nattoget til Bergen med 25 minutters margin. Randi, Sivert og Jørgen var med.

Dagens turmål, Store Hestbreapiggen, gjemmer seg i tåke
Påfylling av vann ved hengebroen
Uren luren
Låven, 2012 moh i bakgrunnen
Mer og mer snø- Lundadalsvatnet langt der nede
Vinterstemning på toppen
Surt på vei ned fra toppen
Lundadalen. Vi krysset elva der alle de grønne øyene er
Vading over elva
Sauhytta
På vei ned til bilen neste dag kom toppen til syne en liten stund
 Zooming inn på Store Hestbreapiggen

I tide før vinteren

Written by Harex 23.09.2022 13:01

Hei Solveig,

Flott turrapport og akkurat i tide før vinteren. Jeg mangler selv kun denne og Surtningssue av kommunetopper i Innlandet fylke. Venter dog på at friukene passer med grei værmelding... Kan bli lenge å vente... Lurte på en ting. Er stien fra parkeringen og oppover dalen av en slik art at det går an å sykle med fatbike eller terrengsykkel?

Sv: I tide før vinteren

Written by Sola19 23.09.2022 14:41

Takk for hyggelig kommentar! Jeg mangler også Surtingssue, men venter nok med den til neste år. Jeg er ingen stisykler, så er kanskje ikke den rette å spørre, det sykles på stier jeg aldri ville ha funnet på å sykle.... På det nest siste bildet ser du litt hvordan stien er. Den er for det meste hard og fin, men er endel stein som ville skapt utfordring for meg mht sykling. Litt kupert i starten, men flater ut når man kommer til Isaksbu. Lykke til med de to siste i Innlandet!!

Gratulerer med Skjåk

Written by Stigun 19.09.2022 09:39

og Store Hestbreapiggen, Solveig! Ekstra kjekt når det ble "stang ut" for et år siden. Høyt tempo på kommunetoppsamlingen på deg for tiden; du ligger så definitivt ikke på latsiden!

Sv: Gratulerer med Skjåk

Written by Sola19 19.09.2022 20:35

Tusen takk Stig! Gikk opp fra nord nå, så da kom jeg til topps selv om værgudene ikke helt var på min side... Blir nok en stund til neste kommunetopptur nå, men håper å få ett par til i løpet av høsten.