Kvænan - Torsken, 362/404 (10.09.2022)

Ascents Kvænan (968m) 10.09.2022
Visits of other PBEs Indre Kvænbukta p-lomme (10m) 10.09.2022

Jeg hadde vært i møte i Tromsø på dagen på fredag, og da var det jo greit å benytte sjansen når man først er i nord til å ta en kommunetopp. Jeg var på vesttoppen av Kvænan i slutten av oktober 2013, da var det god sikt, men masse nysnø å vasse i, så det var en tung tur. Den var da regnet for å være kommunetoppen i Torsken, men i den senere tid har man funnet ut at det ikke er tilfelle så da måtte jeg ta meg en tur til til Kvænan, til den østlige toppen. Er en helt annen rute opp, og denne er rødmerket og vardet hele veien opp, heldigvis, for skydekket var veldig lavt så vi gikk stort sett i tåka. Jeg hadde fått med meg Marte på helgetur til Senja og vi hadde leid ett hus på Airbnb ved Svanelvmoen og tok ferga fra Kvaløya til Senja på fredag etter jobb og kjørte til huset og overnattet. På lørdag våknet vi opp til lavt skydekke, i følge yr skulle det ikke være tåke på Kvænan så vi håpte at det ville lette etterhvert. Kjørte smale veier til Indre Kvænbukta p-lomme der den merkede stien til Kvænan starter. De første ca 250 høydemetrene var det for det meste våt og tidvis gjørmete sti i skogen før vi kom til steinura som dominerte resten av høydemetrene. Noe sti innimellom. Vi var veldig glade for at det var en godt merket sti, for vi kom inn i tåka ved rundt 250 moh og da var det godt å ha varder og rødmerker å gå etter. Marte gav seg ca halvveis og ville vente på meg der mens jeg gikk siste biten opp. Litt småyr i lufta og tåka lettet ihvertfall ikke, ble nok heller tettere, så fikk dessverre ikke se de mektige pinnaklene orntlig og null utsikt fra toppen. Var først på toppen av den venstre toppen før jeg klatrer så høyt opp på den til høyre at jeg fikk tatt på toppen. Var våte fjell og tildels glatte fjell så ville ikke ta noen sjanser dessuten satt Marte nede i steinura og ventet på meg så jeg prøvde å være kjapp. Fikk tatt noen bilder før jeg gikk ned igjen samme vei. Ble litt mer nedbør på vei ned. Fant Marte langs stien i tåka og vi gikk sammen ned til bilen. Gode og bløte begge to så godt å komme frem. Kjørte så til Airbnb huset og overnattet ei natt til før vi kjørte tilbake til Tromsø så jeg kunne rekke flyet til Bergen på søndagen. Brukte litt over tre timer opp noe over fem timer totalt på turen. Måtte gå litt forsiktig nedover også, stien i skogen var tildels gjørmete og glatt.

Stistart ved Indre Kvænbukta p-plass, ikke mye å se til fjellene...
Nyter utsikten mot Kvænbukta før vi forsvinner inn i tåka
Skimter så vidt pinaklene på toppen
De to toppunktene

Gratulerer med uforskyldt

Written by Stigun 14.09.2022 17:47

"strafferunde" til Kvænan, nå må den vel være "bankers"! Veldig synd med tåken! Sprekt!

Sv: Gratulerer med uforskyldt

Written by Sola19 14.09.2022 20:17

Takk for det Stig! Veldig synd at det ikke går an å bestille fint vær til fjellturer, men var jo veldig heldig med været i trøndelag tidligere i uka så kan vell ikke klage for mye.

Gratulerer med Kvænan ....

Written by knutsverre 13.09.2022 21:26

Godt jobbet, Solveig! Toppbestigning godkjent! Synd med været!

Sv: Gratulerer med Kvænan ...

Written by Sola19 13.09.2022 22:11

Takk for det Knut Sverre. Alltid kjedelig når det blir tåketur, men ekstra kjedelig når det er en spektakulær topp som Kvænan