Nonsfjellet - Høylandet, 360/404 (03.09.2022)

Ascents Nonsfjellet (927m) 03.09.2022
Visits of other PBEs Første Aunvatn p-lomme (16m) 03.09.2022
Tåvikodden (15m) 03.09.2022

Jeg hadde fått med meg Signe på tur til Høylandets høyeste fjell, Nonsfjellet, men dessverre ble hun syk dagen før vi skulle reise. Da ble det litt armer og bein for å få tak i leiebil i Steinkjer som jeg skulle returnere til før tur til Skjærkerfjellene med Lena. Leiebilkontoret stenger kl 16, og det var i de tider jeg skulle lande på Værnes, så det gikk ikke. Heldigvis kom jeg over getaround der privatpersoner leier ut bilen sin og fikk leid en bil via de fra Steinkjer, så da jeg landet på Værnes heiv jeg meg på førstes tog til Steinkjer og plukket opp bilen på jernbanestajonen der. Satte så kursen nordover mot Kongsmoen der jeg tok av fra hovedveien og kjørte inn til Aunet gård. Jeg hadde funnet ei hytte på nettet (Tåvikodden) som var perfekt plassert i forhold til mitt turvalg og den leies ut av de veldig hyggelige folkene på Aunet gård http://www.aunet.no/ . De har flere hytter til leie, tror de har både ved 2. og 3. aunvatnet som leies ut med båt, og da kommer man enda nærmere Nonsfjellet. Siden jeg kom såpass sent på kvelden så hadde jeg valgt Tåvikodden som man kan kjøre helt frem til. Den ligger ved første Aunvatnet. Kjørte inn grusveien og parkerte ved hytta og lagde meg middag før det var tid for å køye. Neste morgen var jeg klar for topptur. Ikke mange som har gått til Nonsfjellet fra denne kanten, men hadde sett TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) rapport som hadde vært både på Nonsfjellet og Fuglstadfjellet og snakket med vertsfolket på Aunet gård og fått noen tips. Været var veldig fint, nesten skyfri himmel. Veien går videre innover langs første Aunvatnet, men det er falt ned noen store steiner så den er ikke kjørbar lengre enn til Første Aunvatn p-lomme, så man må parkere her. Gikk derfor til fots på veien langs vannet. Veien går etterhvert over til å bli mer en firhjulingsvei/sti som jeg fulgte innover langs Grøtesåa ett stykke, før elva ble krysset på fin bro. videre sti/firhjulingspor i tidvis vått og myrete terreng opp til Kverntjønna. Ved Kverntjønna er det en bratt bergvegg, men fikk tips om å gå litt til venstre for den for å finne en vei opp. Holdt meg på vestsiden av Kverntjønna og gikk langs ett myrdrag til jeg kom til ett skogholdt. Her var det antydning til sti/tråkk som jeg fulgte ett stykke oppover den bratte lia. Så meg ut en rute det skulle gå ann å komme opp det gikk. Mye bratte svaberg her, men fant en vei utenom de. Dette var det vanskeligste stykket på turen. Når man først kommer opp på rundt 250 hm er det relativt lettgått terreng til man kommer til rundt 800 hm. Fikk noen høydemetre ekstra på vei opp da jeg gikk over en liten topp markert som 406 på kartet. Unngikk denne på nedveien. Veldig fint å gå oppover her, utsikt i alle retninger, og relativt slak stigning. Når man kommer på rundt 800 moh blir det mer rotete terreng med masse svaberg og kløfter som man må krysse og mange av de inneholder vann, så ikke lett å finne det perfekte spor her. Så toppen av Nonsfjellet på ca 1 km avstand, men så var det ned noen høydemetre og da ser man ikke varden før man er nesten oppe. Stor flott varde og kjempe utsikt. Heilhornet er lett å identifisere, Fuglstadfjellet som jeg har vært på tidligere så jeg godt samt Heimdalshaugen. Brukte rett over fire timer til toppen og ble en god pause her før jeg satte kursen tilbake til hytta. Tilbake var det mer eller mindre samme rute. Været var strålende hele tiden. Totalt 8,5 timer på tur inkludert lang pause på toppen i finværet. Overnattet ei natt til i hytta før jeg kjørte til Steinkjer for å møte Lena som jeg skulle på tur med i Skjækerfjella.

Fjellveggen ved Kverntjønna der jeg gikk til venstre til skogholtet for å komme til topps
Relativt lettgått terreng opp mot Drottendalsfjellet
Første Aunvatnet langt der nede
Varden på toppen av Nonsfjellet sees for første gang på turen ca 1 km unna
Flott varde på toppen
Fuglstadfjellet og det karakteristiske Heilhornet skimtes i det fjerne
Da var det bare å nyte den fine høstkvelden fra hytta på Tåvikodden etter en kjempefin dag i fjellet

Spennende å se

Written by TERJES 15.09.2022 02:29

at det er mye aktivitet av kommunetoppsamlere i Trøndelag for tiden. Jeg ser det er svært jevnt mellom deg, Knut Sverre og Stig. Nonsfjellet er besteget fra mange forskjellige utgangspunkt. Jeg var på denne toppen gjennom wwv.no, og i den tiden hadde jeg kun kart og kompass, så gps-spor mangler. Lykke til videre med kommunetoppsamlingen.

Sv: Spennende å se

Written by Sola19 15.09.2022 20:42

Takk for det Terje! Ja jeg prøver så godt jeg kan å holde følge med Knut Sverre, og Stig har hatt ett imponerende tempo på kommunetoppsamlinga. Jeg leste rapporten din med soving underveis. Var glad jeg hadde Fuglstadfjellet fra før, for det er en drøy tur å ta begge. Spennende å følge med på alle dine trøndertopper, du er veldig ivrig turgåer. Ser du mangler en kommunetopp i Trøndelag, den nye til Hitra, noen planer om å fullføre den lista?