Gjegnen - Bremanger, 359/404 (27.08.2022)

Ascents Gjegnen (1,670m) 27.08.2022
Visits of other PBEs Gjegnabu (1,174m) 27.08.2022
Hope parkering skiltet (40m) 27.08.2022
Lavesteinen (730m) 27.08.2022

Midtre Nordfjord turlag arrangerte tur til Gjegnen denne lørdagen og jeg hadde meldt meg på i god tid. Greit å benytte sjansen til å få turfølge på denne litt krevende turen. Jeg kjørte til Hope på fredag kveld og parkerte på Hope parkering som skulle være oppmøteplass for DNT turen. La meg til å sove i bilen og var klar i god tid neste morgen, avgang var klokka 8. Det var to turledere og tre andre deltakere på turen.

Vi startet å gå fra parkeringsplassen og fulgte skogsbilveien skiltet mot Gjegnabu, men vi skulle ikke gå via Gjegnebu opp, vi skulle gå inn Skordalen så vi tok av fra skogsbilveien og fulgte en god sti som gikk på venstre side av Skordalselva innover dalen. Greit å se og følge stien til man kommer inn til Skordalsbotnen. Her og videre oppover Skordalen hadde gpsen min problemer med å finne satelittene, så gps sporet er ganske rotete her. Det var også slutt på stien, men var noen gamle rødmerkinger her og der etter den gamle stien opp til Gjegnabu som gikk her tidligere. Men det var veldig fint å ha kjensfolk som viste vei oppover. Det småregnet og var tåke, så ikke ideele forhold for å ta seg videre opp fra Skårdalsbotnen, mye sva og bratt terreng der en helst ikke bør miste fotfeste. Litt småklyving noen steder, ett tau var lagt ut ett sted og ett sted måtte vi krype forbi en stein. Ruta opp er litt avhengig av snøforholdene, og nå var det ikke nok snø til å gå korteste vei, så vi måtte gå noen omveier ett par steder for å komme trygt opp. Var lagt ut kjetting ett sted som kom godt med, da det var vanskelig å få godt fotfeste på de våte, glatte, bratte svaene. Var også satt opp en stige ett sted, men den var til nødsbruk i tilfelle det ikke var snøbro på 947 vannet, da må man nemlig gå en omvei om den stigen. Det var heldigvis snøbro her som vi kunne bruke, og da var det værste stykket unnagjort. Nå var det mindre bratt og utsatt terreng. Fulgte snøfelt og mindre bratte sva oppover til vi kom til øverste hylle under breen som vi fulgte bort og oppover. Endel storsteinur her. Gikk så over den lille breen sør for toppen. I følge turleder så er den regnet for å være trygg å gå uten tau så vi gikk uten tau. Litt stigning i steinhelleur før vi kom opp på den langdryge ryggen. Her var det merket opp til toppen. Tåke så null sikt, og surt og kaldt så ble en kort pause, og ingen tur nedom galleriet.

Vi bestemte oss for å gå om Gjegnabu ned igjen. Ikke veldig fristende å gå på ned de våte bratte svaene vi gikk opp, og fint med en liten rundtur. Gikk samme vei tilbake via hylla, men la om kursen i østenden av x-vannet og gikk mot Gjegnabu. Litt uryddig terreng her, men er noen varder som viser vei. Tåka lettet litt så vi fikk litt utsyn mot den mektige Gjegnalundsbreen og også mot Ålfotbreen. Berggrunnen består av mye konglomerat (sandstein med elvesteiner i) som er veldig fasinerende å se. Er ett mektig landskap her og mange spor etter tidligere breaktivitet på svaene. Kort pause ved Gjegnabu før vi fortsatte den godt merkede stien videre nedover først over svaberg og steinur mot Lavesteinen og så bratt ned i tildels gjørmete og glatt sti, så måtte ta det litt med ro her også. Godt å komme ned på skogsbilveien tilslutt som vi da fulgte ned til bilen. Slitne men fornøyde etter en kjempefin men krevende tur i tåke og yr.

Brukte litt over seks timer til toppen og totalt litt over 12 timer på turen uten de lange pausene. Kan anbefale å ta denne turen sammen med Midtre Nordfjord turlag. De har den på programmet hvert år, og det koster ikke noe å være med. Keipen turlag arrangerer også tur opp til Gjegnen årlig, men det er fra nord og i taulag over Gjengnalundbreen.

Skordalsbotnen, veien videre går opp den bratte fjellsiden her
Våte sva som må forseres
Ett sted måte det krypes