Eidskyrkja - gamle Volda, 357/404 (30.07.2022)

Ascents Eidskyrkja (1,482m) 30.07.2022
Visits of other PBEs Grøndalselva p-lomme (431m) 30.07.2022

Jeg hadde vært å hentet Bjørn på flyplassen i Ørsta/Volda kvelden før, og derfra kjørte vi innover Osldalen til vi kom til bomveien inn til Grøndalen. Det kostet 30 kr i bompenger, men ingen mulighet for betaling med vipps og ingen konvolutter til å legge penger i var igjen i postkassa, så vi fikk ikke betalt men tok sjansen på at det var greit så lenge det ikke var konvolutter igjen. Fin grusvei innover som vi fulgte til vi kom til broa der vi parkerte i en p-lomme Grøndalselva p-lomme. Sov i bilen der om natta. Var litt bekymret for tåka kom om kvelden, men heldigvis forsvant den så vi våknet til synet av Eidskyrkja. Var en flokk nysgjerrige kalver/kviger som var veldig interessert i bilen og skoene mine som sto under bilen, men de forsvant etterhvert. Etter en god frokost la vi i vei. Fulgte først ett tråkk som gikk fra parkeringa og opp til husene ved Grøndalsstølen. Derfra fulgte vi god sti skiltet Bygdaskaret og Sundalssætra. Stien gikk opp bygdaskaret opp til Fantekrålvatnet. Her krysser stien bekken og går bratt opp ryggen på god sti som er godt merket. Etterhvert forsvinner stien og det blir mer og mer steinur å gå i, men den er godt vardet så veldig greit å finne frem. Ett stykke gikk stien gjennom ett vannsig med endel mose som var glatt så her ble det litt kryssing for å gå mest mulig på tørr stein. På rundt 1300 meter flater det ut og toppen nærmer seg virkelig. Her var det steinur og store snøpartier. Stort sett greit å se vardene til vi kom til siste bratte oppstining til topplatået. Her så ikke jeg noen varder videre, men ikke noe problem å finne vei opp. Det var en ganske bratt snøbakke her som vi valgte å unngå på vei opp, og gikk heller i steinura, men den var veldig kjekk å bruke på vei ned. Stor varde på ett stort flatt topplatå bestående av steinur, og utrolig flott utsikt. Vi satte oss i le for vinden bak varden og nøt livet en stund før vi startet på tilbaketuren. Bjørn fikk trøbbel med kneet på vei ned så vi tok det veldig med ro og hadde mange pauser. Samme vei ned som opp. Brukte tre timer opp og 4,5 timer ned igjen. Fin avslutning på sunnmøreturneen for denne gang. Bjørn var med.