Noen Hestbreapigger, men ikke store.... (03.09.2021)

Ascents Heksete (2,105m) 03.09.2021
Austre Hestbreapiggen (2,132m) 03.09.2021
Vest for Austre Hestbreapiggen (2,111m) 03.09.2021
Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 03.09.2021
Visits of other PBEs Geitåbue (1,470m) 03.09.2021
Netosæter parkering (750m) 03.09.2021

Hadde avtalt å møte Kari og Ingrid i jotunheimen for å gå på tur. De hadde fått velge mellom Surtingssue og Store Hestbreapiggen da dette også er to kommunetopper jeg mangler, og Ingrid var mest gira på Hestbreapiggan fra Bøverdalen da det er en spennende egg som må forseres. Vi møttes ved coopen i Galde der jeg satte fra meg bilen så kjørte vi sammen innover Kvanndalen og bomveien til Netosæter parkering. Bomveien koster xx og kan betales med vipps, men ingen dekning der den står så fikk ikke betalt før vi kom tilbake til sivilisasjonen etter turen. Vi parkerte på Netosæter parkering som ligger på venstre side like etter broa over Geitåa. Det begynte å bli sent på dag så vi pakket med oss telt, soveposer, mat osv og satset på å finne en grei teltplass litt opp i lia. Gikk først tilbake over Geitåa og inn veien opp mot Netåsæter. Holdt til venstre i kryss og før siste hus gikk vi av veien og på sti. Mange tråkk oppover her, så valgte nok en bedre rute på vei ned. Ved ca 980 moh fant vi ett sted egnet til å sette opp telt og der det var mulig å komme ned til elva for å hente vann. Fikk opp teltene i det mørket seg på og satt og spiste middag under stjernehimmelen. Jeg og Kari så ett merkelig lysfenomen, ett kjempestort stjerneskudd, aldri sett noe så stort og så nærme før. Kuldegrader om natten. Neste morgen pakket vi dagstursekkene og la avgårde oppover langs Geitåa på gode tråkk. Gikk innom den fine Geitåbue og spiste lunsj der. Deler av den står åpen. Da var vi klare for å starte oppstigninga i steinura mot Heksete. Fikk noen ekstra høydemetre i starten da vi startet opp på en rygg som viste seg å bare være en morene haug vi måtte ned igjen. Fant en grei rute opp der vi forsøkte å unngå det de verste steinrøysene. Gikk ikke helt ryggen i starten, men kom etterhvert opp på ryggen og det var bittelitt klyving på rundt 1900 meter, glatt på steinene som lå nordvendt her pga et lite snø og islag. Derfra var det veldig grei gåing i steinur til toppen av Heksete der det var en stor varde. Pause med litt påfyll av mat og drikke samt påkledning for var en litt sur vind. Da var det bare å traske i steinur bortover platået mot Austre Hestbreapiggen. Ikke mange høydemeter i forskjell her og ikke lett å lokalisere hvor toppen egentlig var. Gikk bort til punktet markert på peakbook, men det er nok ikke høyeste punkt. Gikk også bort til det vi så av småvarder, men ingen skikkelig varde her. Fortsatte platået videre mot vest for austre, her var det heller ikke enkelt å finne høyeste punkt, men gikk innom ett par varder samt punktet markert på peakbook. Lettgått steinur. Litt stigning opp til Midtre Hestbreapiggan, men her var det i det minste en varde der som peakbook angir som høyeste punkt. Her la vi fra oss endel utstyr og gjorde oss klar for å gå eggen bort til Store Hestbreapiggen. Vi var spent på hvordan det skulle gå siden det var snø/is på nordsiden av steinene og tenkte at det dermed var glatt, men vi tenkte å gjøre ett forsøk. Kari valgte å vente ved Midtre siden hun ikke er så glad i høyder. Jeg og Ingrid la i vei, men nysnøen var glatt og noen steder var det isete så vi valgte å snu etter en liten stund da det ikke føltes trygt. Andre har gått ned på en snøfonn på østsiden, men den var det ikke mye igjen av, nå var det for det meste is øverst og ingen kant, men bratt bakke rett ned på breen. Så det var ikke aktuelt å gå der heller. Litt surt å snu så nærme toppen, men satser på å få en fin tur en annen gang. Ned igjen valgte vi å gå ned mellom midtre og vest for austre. Bratt steinur som tildels var løs, men kom oss trygt ned med tiden til hjelp. Da var det bare å traske i steinur mot Geitåa. Grei steinur å gå i straks en kom ned fra bratta. Kryssa Geitåabreen i følge kartet, men den har nok dratt seg godt tilbake siden det ble tegnet, for nå var det bare noen små snøfelt å krysse. Kom etterhvert inn på stien langs Geitåa og ned til teltene i det det begynte å mørkne. Hadde vært ute i over 11 timer, det gikk ikke så fort i steinura. Koste oss med stjernehimmel, real turmat og litt rødvin før en god natts søvn. Neste dag pakket vi sammen og tuslet ned til bilen. Fant en litt bedre rute ned enn opp, her går det sauetråkk på kryss og tvers, men vi holdt oss nærme elva på vei ned så det kan anbefales. Med unntak av mye steinur og at vi ikke kom opp på store, var det en veldig fin tur med utsikt. Kari og Ingrid var med

Fin varde på heksete
Ryggen mellom midtre og store. Ikke mye snøfonn igjen her
Steinur, bratt og nysnø ingen god kombi