Blåfjellet, Naustdal, 348/404 fra Vonavatnet (01.09.2021)

Ascents Blåfjellet (1,390m) 01.09.2021
Visits of other PBEs Vonavatnet parkering (475m) 01.09.2021

Overnattet på ei gammel seter i Savlandsområdet og for å slippe en lang kjøretur valgte jeg å gå til Blåfjellet fra Vonavatnet parkering. Det blir ca 1 mil lengre å gå, en "normalruta" fra Dalen. Det var dårlig med turrapporter fra Vonavatnet, men Eikås hadde gått den ruta og lagt ut gps spor så hadde sett på hennes rute. Hun hadde gått en rundtur, og jeg satset på å følge veien hun gikk opp. For å komme til Vonavatnet tar en av fra RV 5 like før Naustdaltunnelen om en kommer sørfra og følger skilt mot Nes. Når en kommer til Nes så ta til høyre inn til Vonavatnet. Her er stor parkeringsplass og man betaler med vipps, 20 kr pr døgn. Her starter også merket DNT løype mot Longevasshytta. Fulgte den merkede løypa til hyttene ved Stillevadet. Tåke i starten, men forsvant etterhvert fra bakkenivå, men de høyeste fjellene lå med nesa i sky. Stien var godt kloppa over Gamlestølsmyrene og fin bro over Nausta elva etter Nesstølen. Etter å ha kryssa elva ble stien mindre synlig og litt vanskeligere å følge og det var slutt på kloppingen. Da jeg kom til Stillevadet gikk jeg vekk fra stien og opp til den ene av de to hyttene der. Tidvis tråkk opp lia opp til Lofthusvatnet som jeg fulgte og da jeg kom opp til Lofthusvatnet fulgte jeg ett tråkk som gikk litt opp i lia på sørsiden av vannet og ned til østenden. Litt kratt å forsere opp til Holebotnsvatnet, men når man hadde kommet opp var det fint å gå langs vannet. Sauetråkk her også. Fulgte østsiden av Holebotnsvatnet og så østsiden av elva opp til Ytste Svartpøylevatnet. Stort sett lettgått men litt kupert siste stykke opp til og langs Ytste vatnet. Gikk greit å krysse elva mellom Ytste og Midtre ved å hoppe fra stein til stein. Tåka hang ned over Blåfjellet, men den sankt og steg litt om hverandre så jeg hadde ett lite håp om at det ville letne. Nå begynte det mest krevende stykket på turen for her var det bratt og svaberg. Heldigvis hadde jeg sikt opp bratta så jeg så hvor det gikk ann å legge ruta. Fra vannet og opp til 1000 høydemeter var det greit å gå, men så ble det bratt. Fant en grei rute der jeg fulgte gressrenner oppover, litt steinur å forsere. PÅ rundt 1200 flatet det ut, men da kom også tåka. Det var fremdeles langt igjen til toppen så jeg gikk med gpsen og prøvde å finne ei grei rute uten for mye opp og ned. Fant nok ikke den ideele ruta, men kom meg oppover og fremover og fikk til og med skremt opp noen ryper i tåka. Jeg kom litt på tvers av langsrående små rygger og søkk så ble litt opp og ned, men ellers relativt flatt og lettgått innover. Tåka lettet litt i blandt så jeg fikk litt sikt og håp om at den skulle lette helt, men da jeg kom til toppvarden la tåka seg tykk rundt meg og det ble lite sikt. Liten pause på toppen før jeg satte kursen tilbake og gikk nogenlunde samme vei tilbake. Var veldig obs på å ta samme rute ned fra 1200 til 1000 meter så jeg ikke skulle gå meg fast. Deilig å komme ned under tåka igjen. Da var det bare å labbe i vei tilbake mot bilen. Lettgått terreng, mye sau, ett par ørn og skydekke som kom stadig lengre ned men ikke langt nok til at jeg kom ned i tåka igjen. Ble noen timer på tur, men godt å gå alene i fjellheimen og nyte stillheten selv om jeg gjerne skulle hatt utsikt på toppen.

Klopplagt sti over myrene
Mot Blåfjellet fra Holebotnvatnet
Mot Blåfjellet fra Ytstevatnet.