Raudbergnuten - Ål, 347/404 (30.08.2021)

Ascents Raudebergnuten (1,819m) 30.08.2021
Visits of other PBEs Bjøberg vinterparkering (990m) 30.08.2021

Da var Buskerud og Viken komplett:)
Hadde vært på Høgeloft og planen var å ta en ettermiddagstur til sørøst for Blåkampen, men da vi hadde kjørt til Lykkja fant vi ut at veien videre var stengt pga veiarbeid, kun åpen for sykler, så da bestemte vi oss for heller å bruke litt lengre til på å ta Rudbergnuten. Kjørte til parkeringa på Bjøberg, koster 55 kr pr dag å parkere, betales med vipps. Pakket med oss telt og annet overnattingsutstyr og gikk innover veien, holdt rett frem i veikryss. Krysset elva på bro stengt med grind, og derretter var det ikke mange metrene før det var slutt på grusvei og vi fortsatte på rødmerket sti oppover Bjøbergdalen langs elva. FIn sti og grei stigning, masse blåbær og krekling å spise på veien. Etter ca 200 høydemetre stigning flater terrenget ut og vi kom til ett stikryss. Fulgte stien mot Iungsdalshytta videre. Lettgått terreng, noe myrete men grei sti. Gikk over Jegerheim bru, men hadde ikke vært noe problem å krysse elva uten bro også nå. Etter å ha passert broa begynte vi å se etter teltplasser og fant en flott plass der vi satte opp leir. Neste morgen pakket vi med oss dagstursekken og la i vei mot Raudbergnuten. Fulgte den rødmerkede DNT-stien først til Jegerbu som står oppført som nødbu her på peakbook, men den var låst. Fulgte så stien videre opp mot høyde 1579, men forlot stien like øst for toppen og gikk på sørsiden av den. Fortsatte videre på steinur, først relativt flatt opp til 1560 moh før stigningen begynte. Ikke lett å finne en ideel rute her, mye steinur og kronglete terreng, så blir litt opp og ned. Forsøkte å gå snøfelt der vi fant det. Det var godt og varmt men heldigvis flere muligheter til å få fylt opp vannflaskene underveis selv oppe i høyden. Det tok tid å komme til toppen, men tilslutt kom vi opp til den store varden og masten på toppen. Kjempeflott utsikt og gårdsdagens turmål Høgeloft var lett å kjenne igjen. God pause på toppen før vi satte kursen nedover igjen. Bestemte oss for å forsøke en annen rute ned. Gikk ned rett nord for de to vannene på rundt 1620 moh. Var noen snøfelt å gå på ned til de. Videre nedover var det skrenter her og der, men gikk greit å finne en trygg rute ned. Gikk på nordenden av 1478 vannet. Måtte krysse noen bekker etter dette, men ingen problem å komme tørrskodd over. Så var det bare å traske bortover steinur til vi kom tilbake til stien igjen litt nord for Jegerheim. Fulgte så stien tilbake til teltet og tok enda en natt her før vi tuslet ned til sivilisasjonen igjen neste morgen. Brukte litt over en time opp til der vi slo opp telt. Brukte nesten fire timer fra leiplass og til toppen, men da tok vi det rolig og koste oss i det fine været, og var tilbake til teltplassen etter ca 8 timer. Veldig fin leirplass så det kan anbefales! Bjørn var med

Ta veien til venstre i bildet. Deretter fin sti oppover Bjøbergdalen
Teltet med Vesle Syningen i bakgrunnen
Raudbergnuten midt i bildet
Flott utsikt fra toppen
Ned mot 1478 vannet

Gratulerer med fullført

Written by Stigun 12.09.2021 15:21

Buskerud og Viken i perfekt vær! Flott topp dette!

Sv: Gratulerer med fullført

Written by Sola19 12.09.2021 21:39

Tusen takk! Finnes ikke noe bedre enn kommunetopptur i finvær, dessverre ikke alltid en er så heldige. Veldig fin utsikt fra toppen:)

Buskerud og Viken komplett!

Written by knutsverre 12.09.2021 12:37

Gratulerer med nye, fullførte lister, Solveig!

Sv: Buskerud og Viken komplett

Written by Sola19 12.09.2021 21:38

Tusen takk Knut Sverre! Jeg prøver å holde tritt med deg på lista, men det er ikke enkelt. Mange lange turer du har gått i det siste:)

Langstrakt utsikt

Written by Harex 31.08.2021 09:51

Jammen var du heldig med været, i motsetning til vår tur i vinter hvor vi knapt så toppen på 10 metters avstand. :-)

Sv: Langstrakt utsikt

Written by Sola19 03.09.2021 17:39

Ja vi hadde heldigvis flott vær og super utsikt fra toppen:)