Runderabben- Modalen, 322/404 (10.08.2020)

Ascents Runderabben (1,292m) 10.08.2020
Visits of other PBEs Solrenningen (642m) 10.08.2020

Fra Mo kjørte vi innover Modalen til skilt mot Solrenningen i nordenden av Steinslandsvannet. Fulgte så anleggsveien opp til Stølsvannet. Hadde sett på nettet at Solrenningen skulle være veldig fint å padle i, så vi hadde bestemt oss for å bruke packraftene og padle innover istedenfor å gå. Var en båtutsettingsplass til høyre for demningen, men veien opp her var stengt med bom vi bar sekkene og båtene opp fra bommen til utsetningsplassen og så kjørte Bjørn bilen til ett greit sted å parkere. Blåste opp båtene og festet sekkene på og så var det bare å padle i vei. Det var stille og rolig på vannet, kun en liten antydning til motvind. Padlet over til nordenden av Stølsvannet og gikk i land til venstre for fossen der. Her var det sti som vi fulgte den lille bæringen over til Solrenningen. Det begynte å bli tid for å slå leir, og vi fant en fin leirplass på ei øy i Solrenningen. Neste morgen var jeg klar for en ny kommunetopp, Bjørn ble igjen for å fiske, men han padlet sammen med meg over til fastlandet for å ta med båten tilbake. Jeg fulgte stien til DNT hytta solrenningen. Mye klopplegging så fint å gå inn til hytta selv om det er endel myr. Bak hytta fulgte jeg stien skiltet mot Norddalen. Ikke veldig godt merket i starten, og ikke like synlig alltid, men det gikk stort sett greit å følge den. Stien går opp over Blåfjellet og ned igjen på andre siden. Her begynte snøføre og det lå fremdeles is på vannene her. Mye snø å gå på resten av veien til Runderabben, men de røde merkene var stort sett greie å se allikevell. Ett stikryss der jeg fremdeles fulgte stien mot Norddalen. I dalen sør for Runderabben forlot jeg stien like før vannet og fulgte snøfonner og svaberg opp til den store varden på toppen. Brukte litt over 3,5 time til toppen. Utrolig flott vær, kunne gå i t-skjorte og singlet hele veien. Nøt utsikten litt før jeg gikk tilbake. Gikk samme vei helt til jeg begynte nedstigningen fra Blåfjellet, her forlot jeg stien og gikk mer straka vegen ned mot øya vår. Litt kronglete å komme gjennom krattskog i bratt lende når jeg kom litt ned, men kom meg gjennom den om enn ikke like elegant, og kom etterhvert ned på stien og bort til der jeg ble satt i land. Bjørn kom med båtene og hentet meg. Det ble en fisk til middag, og kos med pinnebrenneren. Brukte totalt 6,5 time på turen og gpsen viste 18,8 km. Neste dag padlet vi samme vei tilbake til Stølsvannet. Brukte 1 time og 45 min på de fire kilometrene, og da tok vi det rolig på padlinga. Bjørn var med.

Vi har vært på flere packraft turer i Stølsheimen, sjekk ut Bstur.no og artikkelen Stølsheimen - mange muligheter for packraftere

Stølsvannet
Kort bæring på sti til Solrenningen
Is på vannene og mye snø