Tverrfjellet (12.07.2020)

Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Tverrfjellet (501m) 12.07.2020
Visits of other PBEs Borras parkering (80m) 12.07.2020

Hadde store planer om å ta ett par kommunetopper i Finnmark i helga, men det er langt å kjøre så jeg hadde studert kartet og sett at det gikk noen firhjulingsveier innover fra Borras parkering og mot Vuorji som jeg tenkte det kunne være fint å sykle innover. Alternativet var 3-4 timers ekstra kjøring til Lakselv for å ta de fra andre siden, men fant ut at det var langt nok å kjøre fra Tromsø til Alta, så tenkte å prøve meg med kortest mulig kjøretur. Parkerte ved Borras parkering og skulle starte syklinga. Relativt grei vei i starten, men så ble det fort mye steiner og bratt opp til snaufjellet. Syklinga videre gikk ikke greit, mye gjørme og vann så det gikk veldig sakte. Satte ettervert opp telt og tok kvelden. Neste morgen la jeg i vei videre med sykkel, men syklinga gikk veldig seint og mye trilling gjennom gjørme og noen snøflekker, så kunne likegjerne ha gått og latt være sykkelen. Kanskje bedre senere på sesongen når det har tørket opp litt?. Satte fra meg sykkelen ved elva Gaskajohka som måtte vades. Gikk til fots videre, men fant ut til slutt at det kom til å bli for lang og at jeg hadde vært vell optimistisk, så snudde da jeg hadde 8 km igjen i luftlinje til toppen og kom meg tilbake til teltet i ti tiden på kvelden, hadde gått/syklet fem mil og var sliten etter mange timer på tur. Våknet på natta av rare lyder utenfor teltet, og da jeg så ut var det en reinsflokk som gikk å beitet utenfor, de enste reinsdyrene jeg så på turen. Neste morgen satte jeg kursen tilbake til bilen, men gikk innom Tverrfjellet for ihvertfall å få en topp å registrere på peakbook selv om det ikke var en kommunetopp. En god del mygg på vidda, men ellers var det egentlig en fin tur og fint terreng så kommer gjerne tilbake, men da skal jeg beregne bedre tid.

Telegrafstolpe, de fleste hadde falt ned eller var helt borte
Vading over Gaskajohka.
Tidvis mye vann og gjørme i ATV sporene
Reingjerde som må forseres
Lappspurv, årets fugl 2020
Reinsdyrflokken som passerte teltet mitt i løpet av natta