Fuglafjellet - Kvam, 316/404 (18.04.2020)

Ascents Fuglafjellet (1,334m) 18.04.2020
Solhellanuten (907m) 18.04.2020
Visits of other PBEs Tokagjelet parkering (360m) 18.04.2020

Vi kjørte fra Bergen til Kvamskogen og her er det mye privat parkering, men fant en plass på høyre side av veien der det ikke sto noe om privat parkering og satte fra oss bilen her på Tokagjelet parkering. Det var sent på kvelden så vi gikk over veien og fulgte veien mot Byrkjesete. Den er ikke vinterbrøytet så vi gikk på ski med feller. Fra Byrkjesete fulgte vi skispor oppover der sommerstien går. Det begynte å mørkne så vi fant et fint sted å sette opp teltet på flata sør for stigninga opp til Solhellanuten. Så noe som så ut som en stor stein like i nærheten, og etter at vi hadde fått opp teltet vårt ble det plutselig lys i steinen så det viste seg at det var to telt ikke så langt fra oss. Flere som våget seg på telttur i disse koronnatider med hytteforbud. Neste morgen var det nydelig vær og vi var klare for Fuglafjellet. Surret litt før vi skjønte at vi måtte opp den bratte bakken på vestsiden av bekken fra Botnatjørn. Her tok vi etterhvert av skiene og gikk på beina opp bratta, snøen var fremdeles hard å gå på. Var litt i stuss hvordan løypa gikk videre, ikke noen gode spor å se, så vi valgte å opp på toppen av Solhellanuten. Var litt utfordrende føre ned fra Solhellanuten til Myklavatnet, hard skare, men vi kom oss mer eller mindre velberget ned. Myklevannet var stort og lettgått, her var det spor og kom folk fra forskjellige kanter. Mye snø og det var så vidt taket til hytta i enden av Myklavatnet stakk opp av snøen. Nå var det bare å følge skispor nordover med lett stigning før de dreide mer mot vest og det ble brattere. Flatet så ut og så bar det ned i ei kløft som vi fulgte og dreide til venste og toppen på Fuglafjellet var godt synlig men fremdeles ett stykke unna. Gikk sørryggen. Masse folk på toppen, tydeligvis en populær topp med kjempefin utsikt. Fikk tatt de obligatoriske bildene og nytt utsikten før vi satte kursen ned igjen. Samme rute til vi kom til sørenden av Myklavatnet. Nå valgte vi å følge sporene som gikk ned dalen og ikke over toppen av Solhellanuten. Gikk ut av dalen på platåen under toppen, dvs fulgte der sommerstien går. Så var det bare å komme seg ned til teltet igjen. Måtte ta av skiene siste bratte biten ned fra platåen under Solhellanuten. Råtten snø og trær som gjorde det vanskelig å renne på ski. Kom ned til teltet og koste oss der med god mat. Tilbrakte enda ei natt i teltet før vi randt ned til bilen. Brukte ca 8 timer tur retur teltet inkludert pauser. Bjørn var med.

Her starter veien til Byrkjesete
Teltplassen på nedsiden av Solhellanuten
Kan ikke klage på utsikten fra teltplassen og været
Opp bratta til venstre her går løypa
Varden på Solhellanuten
På vei opp mot Fuglafjellet
Fin utsikt fra toppen
Fulgte sommerløypa ned istedenfor å gå opp til Solhellanuten