Høgafjellet - Osterøy, 315/404 (19.01.2020)

Ascents Høgafjellet (868m) 19.01.2020
Visits of other PBEs Blomdalsleitet p-plass (235m) 19.01.2020

Kjørte fra Bergen til Osterøy, over broa og første til høyre etter broa til Bruvik. Kjørte deretter til venstre mot Hakanes, og gjorde unna noen høydemetre i bil på smal og svingete vei før man kommer til gusveien skiltet Blomdalsvegen på høyre side. Fulgte så denne helt til endes, her var det en stor parkeringsplass, Blomdalsleitet p-plass, og her starter merket sti mot Høgafjellet. Fin infotavle her om de forskjellige merkede løypene i området. Det er også parkeringsplassen til DNT hytta Træet gård som kan være et fint sted å overnatte når man skal gå på Høgafjellet. Det er to merkede løyper til Høgafjellet herfra, vi valgte å gå stien som starter fra parkeringsplassen. Det starter med god stigning gjennom skogen, med endel glatte partier pga frost og litt snø på bakken. Kom etterhvert ut i åpnere terreng og det flatet litt ut. Vi kunne såvidt skimte Høgafjellet, men værgudene var ikke helt på vår side med lavt skydekke. Etter å ha passert noen vann og ei hytte ble det noen høydemetre som måtte forseres igjen opp mot Setnipa. Ble etterhver mer snø på bakken og vanskelig å se selve stien men varden stakk somregel opp så vi greide å finne rett vei uten for store vansker til vi kom til krysset der det står skiltet 1,5 km til Høgafjellet. Her gikk vi feil og fulgte vardene som gikk til høyre, så ut som det var der skiltet pekte, men vi skulle gått rett frem over toppen av Setnipa. Det var nå mye snø å gå å vasse i samt dårlig sikt pga lavt skydekke. Vi mistet vardene av syne etter en liten stund og fant ut at vi hadde gått feil i krysset, så da la vi kursen mot der stien skulle være, og etterhvert dukket vardene opp igjen. Ikke lett å se de i snøen og tåka, men da vi kom inn på stien fra Gangstø var det spor fra en person som hadde vært oppe på toppen tidligere som vi fulgte. Ingen utsikt fra toppen i dag, og surt og kaldt så ble ett kort opphold før vi gikk ned igjen sammen vei. Vi hadde vurdert rundturen å gå ned til Hesjedalsbotn, men med dagens vær og føre var ikke det aktuelt. Vi fulgte da sporene våre i snøen så gikk stort sett samme vei tilbake. Sporene var stort sett greie å se, men noen steder hadde de blåst vekk så ble ett par feilskjær på vei ned. Det ble også mørkt før vi kom ned så hodelyktene måtte frem. Brukte ca tre timer til toppen og fem timer og 30 minutt til sammen på tungt føre. Gikk på føttene, men truger hadde vært fint å ha på høgfjellet for var mye snø. Bjørn var med.

Infotavle med kart og turbeskrivelse på parkeringa
Høgafjellet skimtes i det fjerne