Blåkollkoia (03.01.2020)

Visits of other PBEs Blåkollkoia (235m) 03.01.2020
Tønsvik p-plass (7m) 03.01.2020

Årets første skitur gikk til blåkollkoia. Vi kjørte til Tønsvika etter arbeid på fredag, det var fullmåne, men værgudene var ikke helt på vår side, så vi måtte frem med hodelyktene etterhvert. Skuterspor å følge fra Tønnsvika til opp på fjellet. Noen steder var de nesten blåst igjen. Da vi kom opp på snaufjellet tiltok vinden. Skiføret var ikke helt topp, ble nedel klabbing både på feller og på smørefrieski. Lena smørte de smørefrieskiene med stearinlys og det hjalp betraktelig på klabbinga. Da det var litt oven en km igjen i luftlinje til hytta forlot vi skutersporet som nå gikk i feil retning og satte kursen mot hytta. Tønsvikelva like nedenfor hytta var åpen, men heldigvis er det bro her som vi kunne krysse på. Godt å komme frem til hytta etter litt over to timers gange. Koste oss med god middag og god drikke. Neste morgen var det å pakke sammen og gå samme vei tilbake. Ingen klabbing nå og brukte ca 1,5 time ned i dagslys. Lena var med.